‘We zijn tenslotte in Nederland!’

Stoiko Stoev is een masterstudent uit Bulgarije en merkt gedurende zijn tijd hier interessante dingen uit het Nederlandse studentenleven op.

"Mijn eerste indruk van de campus was best gek, want het viel me op dat sommige gebouwen op de universiteit veel weg hebben van oude communistische gebouwen in de Sovjetstijl. Ik vond dit eerst wel vreemd, maar ik kan de combinatie met de moderne stijl van sommige andere gebouwen zoals Polak wel waarderen," zegt Stoiko Stoev (22), een Business Information Management-student bij de Rotterdam School of Management (RSM). Oorspronkelijk vanuit Bulgarije kwam Stoiko naar Groningen voor zijn bachelor en rondt nu zijn master af op de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

"Natuurlijk kwam ik hier voornamelijk voor de studie en de goede reputatie van de universiteit, maar de internationale omgeving en de diversiteit speelde zeker ook mee. Het feit dat mensen van over de hele wereld hier studeren is echt een pluspunt waar ik graag deel van uit wilde maken."

Ondanks deze internationale sfeer is er wel nog een verschil  tussen de Nederlandse en internationale studenten volgens Stoiko. "Ik heb het idee dat het hier wat populairder is dan in Groningen om lid te worden van studentenverenigingen. Internationale studenten kunnen hier over het algemeen geen lid van worden, dus die ervaring lopen we mis in onze studententijd hier. Dit gaat natuurlijk niet over de universiteit zelf, maar de extracurriculaire dingen die je kunt doen. Wat betreft de universiteit is het enige dat niet erg inclusief overkomt, wanneer alleen Nederlandssprekende studenten worden uitgenodigd voor bepaalde events. Op onze studie hadden we afgelopen jaar een carrière-evenement waar dat het geval was en niet iedereen was daar even blij mee. Mij stoort dat persoonlijk niet, want het is niet zo dat alleen mensen met een Nederlandse nationaliteit uitgenodigd waren, het ging er gewoon om of de studenten de Nederlandse taal spraken of niet. Heel gek vind ik dat niet, we zijn tenslotte in Nederland!"