Current facets (Pre-Master)

Wederom aandacht voor onderzoek naar roklengte

Wederom aandacht voor onderzoek naar roklengte

Stijladvies, kleuradvies en een garderobecheck: met een coach nadenken over je eigen kledingsmaak is hip. Toch blijft de eigen stijl iets mysterieus. Hoe komt het dat wij nu de kleding dragen die we een jaar geleden nog afstotelijk vonden? En hoe veranderlijk is onze kledingsmaak? 

Ook de economische situatie zou invloed hebben op het modebeeld. Onderzoeker Philip Hans Franses, hoogleraar toegepaste econometrie en hoogleraar marketing research aan de Erasmus School of Economics, stelt dat de stand van de economie van een land na drie jaar terug te zien is in de roklengte van de vrouw. Hij ontdekte dat er kortere rokken worden gedragen tijdens een periode van economische bloei, terwijl de roklengte langer wordt in tijden van crisis. Een mogelijke verklaring hiervoor is het zelfvertrouwen van de vrouw. Langere rokken in crisistijd wijzen op minder zelfvertrouwen.

Meer informatie

Klik hier voor het volledige artikel in de New York Post, d.d. 17 november 2015.