Werken aan responsief en verantwoordelijk leiderschap

Leiderschap gericht op voordelen op de lange termijn. Ervoor zorgen dat toekomstige generaties een welvarend leven kunnen leiden. Dat zijn de thema's die aan bod komen tijdens het congres 'Dynamics of Inclusive Prosperity' dat de Erasmus Universiteit Rotterdam en het World Economic Forum op 29 en 30 november 2018 organiseren. Sprekers zijn onder andere hoogleraar en voormalig premier Jan Peter Balkenende, Frans van Houten (CEO van Koninklijke Philips), Børge Brende (voorzitter World Economic Forum) en Lise Kingo (CEO en Executive Director van het UN Global Compact).

Dynamics of Inclusive Prosperity is een van de drie Erasmus-initiatieven. Het initiatief draait om de vraag hoe zoveel mogelijk mensen van welvaartsgroei kunnen profiteren - en hoe tegelijkertijd de negatieve gevolgen tot een minimum beperkt kunnen worden.

Tijdens het twee dagen durende congres in Rotterdam wordt onderzocht hoe we kunnen werken aan responsief en verantwoordelijk leiderschap. Bij deze vorm van leiderschap staan langetermijnvoordelen centraal en de zorg voor een welvarend leven voor toekomstige generaties.

Toonaangevende denkers uit de zakenwereld, de overheid, ngo's en de academische wereld worden met elkaar in contact gebracht en spreken voor een internationaal publiek, waaronder vertegenwoordigers van de International Business Council, de European Round Table of Industrialists en de Dutch Sustainable Growth Coalition.

Vooraanstaande sprekers

Tijdens de eerste dag van het congres worden er lezingen gegeven door een aantal vooraanstaande sprekers: hoogleraar Rutger Engels (rector magnificus van Erasmus Universiteit Rotterdam), hoogleraar en voormalig premier Jan Peter Balkenende (Erasmus Universiteit), Frans van Houten (CEO van Koninklijke Philips), Børge Brende (voorzitter van World Economic Forum) en Lise Kingo, CEO en Executive Director van het UN Global Compact) en nog vele anderen.

Op de tweede dag staan onderzoek en wetenschappelijke resultaten op de agenda van het wetenschappelijk congres. Het programma omvat presentaties door en discussies onder leiding van hoogleraar Martin de Jong (wetenschappelijk directeur Erasmus Initiative Dynamics of Inclusive Prosperity), hoogleraar Tim Bartley (Washington University, St. Louis) en een aantal hoogleraren van Erasmus Universiteit Rotterdam.

'Tijdens dit congres bekijken we de volgende fase'

Evert Stamhuis, Erasmus School of Law

Meten van vooruitgang

“Zowel bedrijfsleiders van vandaag als wijzelf zijn ons ervan bewust dat milieuvriendelijk en sociaal ondernemerschap noodzakelijk is,” legt hoogleraar Evert Stamhuis van Erasmus School of Law uit. “Tijdens dit congres bekijken we de volgende fase: hoe kunnen we dit bereiken? Hoe kan een bedrijf of branche precies voortgang meten als milieuwinst net zo belangrijk is als omzet? Hoe ziet de interactie tussen het bestuur, de stakeholders, de aandeelhouders, maar ook het milieu er in de toekomst uit? Wat als industrieën rekening gaan houden met de natuur om hen heen en de mensen die binnen deze industrieën werkzaam zijn?”

Volgens Stamhuis is de vraag hoe nemen sponsors of 'geldleners' van grote industrieën en kapitaalfondsen hun verantwoordelijkheid nemen ook interessant. “Een van de oplossingen is mogelijk te vinden in het verschil tussen meten op de korte termijn en meten op de lange termijn. Hoe komen we in plaats van snelle winst, wat de voornaamste manier van werken was voor industrieën in de jaren negentig, bij 'langzaam kapitaal'?”

Tijdens het congres wordt er speciale aandacht besteed aan het Compact for Responsive and Responsible Leadership, gesponsord door het World Economic Forum en de International Business Council dat tijdens de jaarlijkse bijeenkomst in 2017 is gesloten. Het Compact is erop gericht om een kader voor ondernemingsbestuur op te stellen dat is gericht op de duurzaamheid van bedrijven op de lange termijn en de langetermijndoelen voor de maatschappij.

Alle informatie over de conferentie op deze site.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl