Werken in de nacht kent voor sommigen veel voordelen

Bartender at Café de Keerweer
Vera Bos

Politieagenten, beveiligers, verpleegkundigen, havenarbeiders en vrachtwagenchauffeurs. Het zijn voorbeelden van mensen die ’s nachts werken. “We moeten deze mensen koesteren want we kunnen niet zonder ze”, zegt arbeidssocioloog Fabian Dekkers van Erasmus Universiteit Rotterdam in gesprek met NU.nl.

Aan werken in de nacht kleven gezondheidsrisico’s vanwege de verstoring van onze biologische klok. Toch zijn er in ons land 1,3 miljoen nachtwerkers waarvan een deel er bewust voor kiest om ’s nachts te werken. In zijn boek Vergeten beroepen: leven en werken als nachtwerker sprak Fabian Dekker tientallen mensen uit acht verschillende sectoren om erachter te komen waarom deze mensen daarvoor kiezen.

"Het gaat vaak over gezondheid en sociale problemen. De vakbonden en arbodiensten willen het liefst af van nachtwerk. Maar een deel van deze nachtwerkers geeft juist aan dat er veel voordelen zijn om in het donker te werken. Voor sommigen maakt het de combinatie werk en privé juist makkelijker", zegt Dekker.

Tegenstrijdig

Het is natuurlijk tegenstrijdig, vertelt de arbeidssocioloog. Aan de ene kant loopt een werknemer veel gezondheidsrisico's door 's nachts te werken. "Het werk wordt naarmate je ouder wordt ook zwaarder. Maar aan de andere kant zijn er veel voordelen. Nachtwerkers geven aan hun werkplezier op die manier terug te vinden."

Een van de voordelen die Dekker noemt is de toegenomen werkdruk overdag. “Er zit een enorme druk op mensen. Ook met de opvoeding van de kinderen, zieke familieleden en de krapte op de arbeidsmarkt, waardoor je er meer taken bij krijgt. Niet voor niets hebben we te maken met veel uitval en burn-outs. Het is een soort vlucht om dan te kiezen voor de nacht.”

Onderzoeker
dr. F. Dekker

Lees het volledige artikel op NU.nl