Werken moet meer gaan lonen. Maar hoe?

BNR Newsroom Den Haag
Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

De Tweede Kamer zet stappen om het belastingstelsel te verhogen; er is consensus dat het huidige belastingstelsel niet goed functioneert. Er wordt gedebatteerd over het belastingplan 2023. Zo wordt onder meer het minimumloon verhoogd met 10 procent. Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, bespreekt hoe de hervorming van het belastingstelsel aangepakt moet worden.

Kavelaars geeft aan dat het een goed signaal is dat gekeken wordt of vermogen wat zwaarder belast kan worden en arbeid wat minder zwaar. De wijze van aanpak is echter ingewikkeld. Hiervoor wijst hij naar adviezen van eerdere commissies die zich hebben gebogen over herziening van het belastingstelsel, waar weinig mee gebeurd is.

Toeslagen

Een voorbeeld is een advies van de commissie Van Dijkhuizen uit 2013 over de toeslagen, een onderwerp dat wordt bestempeld als een van de zorgenkindjes van het belastingstelsel. Het effect van het toeslagensysteem is dat een extra verdiende euro leidt tot een afname van het te ontvangen bedrag als toeslag, legt Kavelaars uit. In het nieuwe systeem van de kinderopvangtoeslag speelt de hoogte van het inkomen geen rol meer, waardoor inkomen en de hoogte van de toeslag worden losgekoppeld. Hier zit ook een duidelijk nadeel aan: tegenstanders van deze aanpak wijzen op de onrechtvaardige gevolgen, nu mensen met een hoog inkomen ook geld zouden gaan ontvangen voor de kinderopvang.

Marginale druk

De marginale belastingdruk kan oplopen tot wel 87 cent per verdiende euro. Kavelaars wijst zelfs op gevallen waarbij de marginale druk uitkomt boven de 100 procent: dit houdt in dat een extra verdiende euro geld kost. Voornamelijk middeninkomens worden geraakt: in hun situatie neemt de belasting op inkomen wat toe, terwijl de toeslagen wegvallen. In sommige gevallen is de marginale druk op middeninkomens hoger dan de marginale druk voor mensen die in de hoogste schijf zitten.

U kunt de uitzending van BNR Newsroom Den Haag, 31 oktober 2022, hier beluisteren.