Wetenschappers praten Rotterdams college bij over gezond leven

Prof.dr. Derk Loorbach

Hoe ziet gezond leven in Rotterdam eruit? Wetenschappers praatten het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam op vrijdag 18 december bij tijdens hun werkbezoek aan de universiteit.

De gemeente Rotterdam stimuleert en ondersteunt gezondheid en vitaliteit, voor een gezonde en vitale stad. Burgers die gezond zijn vinden gemakkelijker werk, kunnen hun talenten ontwikkelen, hun kinderen goed opvoeden en naar elkaar omkijken. De gemeente wil Rotterdammers verleiden tot gezonde(re) keuzes en ook partners in de stad verbinden aan de gezondheidsdoelen. Daartoe wordt gewerkt aan het Preventieakkoord.

Bezoek

Op vrijdag 18 januari dook het college van b en w in de wetenschap van gezondheid en vitaliteit. Na een korte introductie door wethouder en alumnus Sven de Langen en Kristel Baele, voorzitter College van Bestuur, gaven vier hoogleraren van de Erasmus Universiteit colleges over hoe het lichaam en brein werken, hoe gezondheidsverschillen ontstaan en welke groepen burgers te maken hebben met een relatief slechte gezondheid. De vier expers vertelden over gezondheid, preventie en gedrag ter inspiratie voor het maken van beleid.

Prof. dr. Derk Loorbach, directeur DRIFT en hoogleraar Sociaal-economische transities, vertelde dat preventieve gezondheidszorg niet alleen gaat over zorg, maar ook over bouw, jeugd, onderwijs, armoede, economie, buitenruimte.  Daarna waren er pitches door prof. dr. Lex Burdorf, hoofd Maatschappelijke Gezondheidszorg, Erasmus MC (over gezondheidsverschillen en participatie in de stad), prof. dr. Liesbeth van Rossum, hoofd Centrum Gezond Gewicht (over overgewicht) en prof. dr. Semiha Denktas, hoogleraar Gezondheidspsychologie, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (over gedrag en gezondheid in een veranderend Rotterdam).

Het bezoek werd afgesloten met een gezonde en duurzame lunch in het Erasmus Food Lab, waar projectmanager Pinar Coskun inging op de activiteiten van het Lab en het voedingsbeleid van de Erasmus Universiteit.