Wing Wah Tham wint prijs

De Quantitative Research Group van PanAgora Asset Management heeft aan Wing Wah Tham de 2014 Crowell Second Prize toegekend voor zijn paper “Market Illiquidity, Funding Liquidity, and Bond Risk Premia”, dat hij schreef in samenwerking met Elvira Sojli en Kees Bouwman. Het oordeel van de jury luidde als volgt: “Uw paper en presentatie waren werkelijk uitstekend en verdienen deze erkenning. Het is de kwaliteit van onderzoek als het uwe die wezenlijk bijdraagt aan kwantitatief vermogensbeheer.”

Wing Wah Tham is universitair docent Financial Econometrics en Marie Curie Fellow bij de Erasmus School of Economics. Elvira Sojli is universitair docent Finance en Marie Curie Fellow bij de Rotterdam School of Management. Kees Bouwman is voormalig universitair docent Financial Econometrics bij de Erasmus School of Economics en senior analyst bij Cardano.

In hun paper betogen Sojli, Bouwman en Wing Wah Tham dat illiquiditeit op aandelenmarkten een variabele is die van pas komt en verband houdt met perioden van 'flight-to-quality', en informatie kan bevatten over verwachte toekomstige marktomstandigheden via financieringsliquiditeit en beleggingskanalen.

De Crowell Prize bestaat sinds 2001 en wordt uitgereikt door PanAgora Asset Management aan het beste artikel op het gebied van kwantitatief beleggen. De prijs is vernoemd naar wijlen Dr. Richard A. Crowell, de oprichter van PanAgora en een pionier op het gebied van kwantitatief beleggen.

PanAgora is opgericht in 1985 en is gevestigd in Boston. De firma levert kwantitatieve, gestructureerde beleggingsstrategieën en heeft meer dan 17 miljard dollar aan vermogen onder beheer. De Crowell Prize is bedoeld als forum voor nieuw onderzoek in kwantitatief beleggen dat een brug legt tussen theorie en praktijk.