Winnaars EUR D&I Studentenprijs dingen mee naar ECHO-prijs

Twee EUR-studenten, Amira al-Rawi (ESHCC) en Yasmina Khababi (ESSB), zijn genomineerd voor de ECHO-prijzen 2021, georganiseerd door het Expertise Centrum Diversiteitsbeleid.

Tijdens de ceremonie, die live werd uitgezonden vanuit het congrescentrum van de NS, maakte minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Robbert Dijkgraaf de winnaars in vier categorieën bekend.

Deze prijzen belonen vier studenten met een niet-westerse achtergrond die zich onderscheiden door hun uitzonderlijke academische prestaties, hun ondernemingsgeest, hun organisatietalent, hun actieve maatschappelijke betrokkenheid en hun constructieve aanpak van uitdagingen op het gebied van uitsluiting binnen de samenleving. De winnaars krijgen een all-inclusive zomercursus aan de UCLA in Los Angeles.

EUR D&I studentenprijs laureaten

De genomineerden voor de ECHO-prijs van EUR, Amira al Rawi en Yasmina Khababi, waren de eerste laureaten van de EUR D&I-prijzen voor studenten, voor studenten met diverse achtergronden die de beste aspecten van de Erasmiaanse waarden laten zien.

ESSB-studente Yasmina Khababi combineerde haar passie voor eten en duurzaamheid en richtte begin 2020 haar startup Freshtable op, een sociale onderneming. Freshtable biedt halal en plantaardige maaltijden die twee keer per week kunnen worden besteld in Zuid Holland en Noord Brabant.

Ondertussen heeft Amira al-Rawi (ESHCC) haar dansgezelschap 'aRawi' opgericht, dat danslessen geeft aan kinderen en volwassenen met een functionele beperking en de urban danscultuur integreert in het reguliere lesprogramma van scholen.

In een eerdere toespraak voor de D&I Student Award benadrukte Amira al- Rawi het belang van de individuele stem voor de bevordering van inclusiviteit en zag zij de "verantwoordelijkheid om die stem te gebruiken voor degenen die niet worden gehoord, al is het maar om wat lawaai te maken of het volume hoger te zetten, al is het maar om vragen te stellen".

"Een grenzeloze bron voor onze instelling"

In een toespraak over beide genomineerden benadrukte Chief Diversity Officer, Prof. Semiha Denktaş, hun succes als duidelijke voorbeelden van het diverse talent binnen de EUR-gemeenschap, en voegde eraan toe: "het opnemen van alle mensen, hun kennis en ervaringen - waardoor alle geesten ertoe doen, is een grenzeloze hulpbron voor onze instelling."

EUR feliciteert zowel Yasmina als Amira met hun nominaties, evenals de prijswinnaars in elke categorie.

ECHO Award Ceremony 2021

Over de D&I Students Awards van EUR en hoe u in de toekomst in aanmerking kunt komen voor een ECHO Award.

Over de ECHO-prijzen

Bezoek de website van ECHO