Winnaars universitaire prijzen bekendgemaakt

De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft de winnaars van de universitaire prijzen bekendgemaakt. Het zijn dr. Veerle Bergink (Onderzoeksprijs), dr. Mijke Slot (Onderwijsprijs), Elina Vessonen (Prof. G.W.J. Bruinsprijs), José Nederhand (Prof. H.W. Lambersprijs), Arend van Haaften (Rotterdam Scriptieprijs) en Diana Hoek en Job van Maurik (Top Support Awards). De prijzen worden uitgereikt tijdens de Opening van het Academisch Jaar op maandag 31 augustus 2015. ​

Tijdens de Opening Academisch Jaar reikt de Erasmus Universiteit jaarlijks prijzen uit aan wetenschappers, studenten en medewerkers als erkenning van bijzondere prestaties.

De Onderzoeksprijs, bestemd voor een veelbelovende gepromoveerde onderzoeker die een uitzonderlijke onderzoeksprestatie heeft verricht, gaat dit jaar naar dr. Veerle Bergink (Erasmus MC). Haar onderzoek richt zich op vrouwen met een psychose en depressie, ontstaan na de bevalling. De jury is erg te spreken over het feit dat zij niet alleen onderzoek doet (en daarvoor een Rubicon-beurs en een EUR Fellowship binnenhaalde), maar tegelijkertijd klinisch onderzoeker is.

De Onderwijsprijs, voor een wetenschapper die een positieve bijdrage heeft geleverd aan het onderwijs van de Erasmus Universiteit, gaat naar wetenschappelijk docent en onderzoeker dr. Mijke Slot (Erasmus School of History, Culture and Communication). Volgens de jury legt Slot in haar onderwijs echt de verbinding met de student, is ze een enthousiaste docent en zeer actief betrokken bij onderwijsinnovaties, waaronder de eerste MOOC’s vanuit de Erasmus Universiteit.

De Prof. G.W.J. Bruinsprijs voor een researchmasterstudent met excellente studieprestaties en onderzoekskwaliteiten is voor Elina Vessonen (Faculteit Wijsbegeerte). De jury is zeer onder de indruk van de drive achter haar nominatie. Het onderwerp van haar masterscriptie - concepten in de wetenschap - is volgens de jury uitdagend en geeft een interessante reflectie, zowel op methodologisch als interdisciplinair vlak.

De Prof. H.W. Lambersprijs voor een excellente student met twee mastertitels gaat naar bestuurskundige José Nederhand (Faculteit der Sociale Wetenschappen). De jury is onder de indruk van haar wetenschappelijke ervaring en het daaruit voortvloeiende aantal publicaties waarbij ze eerste auteur en co-auteur is. Ook wordt haar deelname aan twee Erasmus Honours Programma’s zeer gewaardeerd.

Winnaar van de Rotterdam Scriptieprijs, voor de meest waardevolle scriptie voor Rotterdam, is socioloog Arend van Haaften. De jury vindt het onderwerp van zijn scriptie (‘Het maatschappelijk middenveld als sociale incubator’) zeer relevant voor Rotterdam als superdiverse stad. De conclusies zijn sterk en zeer bruikbaar voor beleidsmakers. Ook waardeert de jury het onderzoek, de opbouw en de leesbaarheid.

Top Support Awards
Verder worden er twee individuele Top Support Awards uitgereikt aan ondersteunende medewerkers die zich hebben onderscheiden door een bijzonder positieve bijdrage aan de bedrijfsvoering. De eerste Award is voor Diana Hoek, senior eventmanager Marketing & Communicatie, ‘de drijvende kracht achter de organisatie van corporate evenementen die altijd een uitzonderlijk hoog niveau hebben’. Daarnaast wordt er een Top Support Award toegekend aan Job van Maurik, executive director Erasmus University College, Faculteit der Sociale Wetenschappen, op basis van zijn uitzonderlijke prestatie in het ontwikkelen, vormgeven en technisch ondersteunen van het EUC.

Prof.dr. Beatrice de Graaf, voorzitter van de Nationale Wetenschapsagenda, is dit jaar gastspreker tijdens de Opening van het Academisch Jaar van de Erasmus Universiteit. Meer informatie en registratie via www.eur.nl/opening.

Team Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 4081216 of E press@eur.nl