Wolfgang Ebbers benoemd tot bijzonder hoogleraar ‘ICT en strategisch innoveren in de publieke sector’

Prof. dr. Wolfgang Ebbers is benoemd tot bijzonder hoogleraar ‘ICT en strategisch innoveren in de publieke sector’ bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ebbers richt zich op vragen als: hoe verandert digitalisering de relaties tussen burgers en overheid? En hoe geven we de relatie tussen burgers en overheid via digitalisering vorm?  De leerstoel is ingesteld door PBLQ.

Ebbers richt zich de komende jaren vooral op een specifiek domein waar ICT innovaties, zoals digitaal communiceren via MijnOverheid.nl en de digitale belastingaangifte, sterk zijn doorgedrongen in de relaties tussen burgers en overheid. Hierbij kan de burger de rol aannemen van bijvoorbeeld klant, cliënt, belastingplichtige of als kiezer. Ebbers buigt zich over drie hoofdvragen.

• Hoe verandert de inzet van ICT de relaties tussen burgers en overheid? Zo kunnen de rollen van de overheid als dienstverlener en als handhaver door digitalisering dicht bij elkaar komen te liggen. Soms zo dicht bij elkaar, dat ze vanuit het burgerperspectief gezien door elkaar kunnen lopen. Welke complicaties brengt dit met zich mee?
  • Wat is de rol van de overheid in de door de inzet van ICT veranderende relaties? De dienstverlening waar burgers de rol van klant heeft, is veel sneller en met veel meer inspanning gedigitaliseerd dan daar waar burgers de rol van kiezer heeft. Waardoor komt dat?
  • In de laatste onderzoekslijn onderzoekt Ebbers hoe de relatie tussen burgers en overheid via ICT wordt vormgegeven. Hij kijkt naar de ontwikkelingen rond onder andere sociale media en het gebruik van kunstmatige intelligentie, zoals het inzetten van conversatierobots en chatrobots die burgers te woord staan. Hoe zet de overheid deze in en hoe moet de overheid deze inrichten?

Over PBLQ
PBLQ is het onafhankelijke adviesbureau voor de publieke sector en steunt de bijzondere netwerkleerstoel ‘ICT en strategisch innoveren in de publieke sector’. Deze leerstoel is bij de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB), Departement Bestuurskunde en Sociologie, gevestigd en bestaat sinds 2005.

Over Wolfgang Ebbers
Prof. dr. Wolfgang Ebbers (1969) is in 2002 gepromoveerd aan de Universiteit Twente bij Communicatiewetenschap. Tegelijkertijd was hij werkzaam bij de Belastingdienst om het digitale aangifteloket in te richten. In 2006 stapte hij vanuit de Belastingdienst over naar het Telematica Instituut, in combinatie met een positie als Universitair Docent aan de Universiteit Twente. Vanuit zijn positie bij het Telematica Instituut ontwikkelde hij meerdere grote wetenschappelijke onderzoeksprogramma’s rondom digitalisering van het contact tussen burgers en overheid. In 2013 werd hij benoemd tot bijzonder hoogleraar Innovatie en Communicatie bij Elektronische Overheidsdiensten aan de Universiteit Twente. In 2017 werd hij bovendien plaatsvervangend directeur en in 2018 directeur van het Center for eGoverment studies van de universiteit Twente. Eind 2018 trad hij tevens in dienst van PBLQ, als principal advisor

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, e-mail: kooistra@essb.eur.nl  tel: 010 4082135