Yuwen Li benoemd tot China-ambassadeur

Prof. dr. Yuwen Li (Erasmus School of Law) is door het College van Bestuur benoemd tot China-ambassadeur van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In overleg met het College van Bestuur gaat zij een plan maken om de relaties tussen Chinese instellingen en de EUR verder te ontwikkelen.

In haar functie als China ambassadeur zal prof. dr. Li het College van Bestuur en de faculteiten adviseren over samenwerking met China, gebruik makend van haar uitgebreide expertise en netwerk. Ook brengt ze de kennis die binnen de Erasmus Universiteit aanwezig is in het Aziatische land onder de aandacht. Verder is Yuwen Li de contactpersoon als het gaat om samenwerking van de alliantie Leiden-Delft-Erasmus met China.

Prof. dr. Li doet haar werk als ambassadeur samen met het Erasmus University China Centre. Ze is benoemd voor een periode van drie jaar.

Impact

Met het aanstellen van een China-ambassadeur wil de Erasmus Universiteit de komende jaren de band met China op het gebied van onderzoek en onderwijs verder versterken. Dit met het doel om (maatschappelijke) impact te creëren. Impact staat ook centraal in de nieuwe strategie van de EUR die momenteel wordt ontwikkeld.

Met diverse vooraanstaande Chinese universiteiten werkt de Erasmus Universiteit al samen. Vorig jaar nog werd nog de samenwerking met Peking University vernieuwd. Ook zal dit jaar de samenwerkingsovereenkomst met Tsinghua University worden verlengd. Daarnaast telt de EUR een groot aantal Chinese PhD’s, master- en bachelorstudenten.

Over prof. dr. Yuwen Li

Prof. dr. Yuwen Li is hoogleraar Chinees recht en directeur van het Erasmus China Law Center van de Erasmus School of Law. In haar onderzoek richt ze zich op buitenlandse investeringswetgeving in China, vergelijkende investeringswetgeving en internationaal investeringsrecht. Ook bestudeert ze het rechtssysteem, burgerlijk procesrecht en bestuursrechtelijk geschillenrecht in China.

Prof. dr. Li behaalde in 1984 haar bachelordiploma aan de rechtenfaculteit van Peking University. Daarna ging ze naar Nederland om bij het International Institute of Social Studies (ISS) haar master te doen. Vervolgens heeft zij haar PhD-onderzoek gedaan bij Utrecht Universiteit. Sinds het behalen van haar doctorstitel werkte zij bij de Universiteit Leiden en Universiteit Utrecht als docent en universitair hoofddocent. In december 2011 werd ze bij de EUR benoemd tot hoogleraar. Ze was ook lid van de China Committee van de KNAW.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl