Zeven EUR-wetenschappers ontvangen een Vidi-beurs

De tuin op campus op een zonnige dag

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft een Vidi-financiering toegewezen aan 7 wetenschappers van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Met behulp van de Vidi-beurs kunnen talentvolle wetenschappers een eigen onderzoekslijn verder ontwikkelen en hun eigen onderzoeksgroep opstarten of verder uitbouwen. 

Noodhulp onder druk: hoe kunnen we allemaal bijdragen aan zorg in noodsituaties?

Dr. P.L. Van den Berg, Rotterdam School of Management (RSM)

Hulpdiensten redden levens, maar de toenemende vraag en beperkte middelen zetten deze diensten onder druk. Dit project onderzoekt innovatieve manieren om onderbenutte capaciteit, zoals burgerhulpverleners en restcapaciteit van commerciële ambulancediensten, te gebruiken. Deze capaciteit wordt niet beheert door de hulpdienst en de beschikbaarheid is daardoor minder voorspelbaar en beïnvloedbaar, wat de effectieve inzet bemoeilijkt. Het onderzoek richt zich op de beste manieren om deze capaciteit te gebruiken om de geleverde zorg te verbeteren, met name in gebieden in de wereld met beperkte toegang tot zorg.

Nooit een goede crisis verspillen? Hulpverlening en chronische zorg in heel Afrika

Dr. I.E.J. Bonfrer, Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM)

De recente terugtrekking van ontwikkelingshulp door de Verenigde Staten en andere landen is zowel een schok als een kans voor de Afrikaanse gezondheidszorg. Dit project analyseert hoe Afrikaanse overheden hun zorgfinanciering veranderen en wat dit betekent voor chronisch zieken, die de helft van alle Afrikaanse patiënten vormen. Dit project zal bestaande gegevens over bijna 20.000 Afrikanen ontsluiten, een nieuwe maatstaf voor chronische zorg prestaties ontwikkelen en als eerste de econometrisch 'shift-share' methode toepassen binnen Health Services Research. Deze gecombineerde aanpak zal beleidsmakers informeren over mogelijkheden om de zorgfinanciering te versterken met minder ontwikkelingshulp gelden.

Screening op hart- en vaatziekten: de rol van gedragsmatige en niet-gedragsmatige belemmeringen voor deelname

Dr. C.J. Riumallo Herl, Erasmus School of Economics (ESE)

Dit project zoekt een antwoord op de vraag waarom mensen vaak geen gebruik maken van preventieve zorg tegen hart- en vaatziekten. Het onderzoekt hoe persoonlijke opvattingen over risico's en de ernst van de ziekte de beslissing om mee te doen aan screenings beïnvloeden. Door onjuist opvattingen te identificeren, te begrijpen hoe deze misvattingen worden gevormd en interventies te testen om ze te corrigeren, beoogt deze studie het gebruik van preventieve zorg voor chronische aandoeningen te verbeteren.

De 'strafmaatregel' voor rijken en armen gelijkstellen: een empirische analyse van inkomensafhankelijke boetes (JUSTFINES)

Prof.dr. E. Kantorowicz-Reznichenko, Erasmus School of Law (ESL)

Kunnen boetes zowel eerlijk als effectief zijn in afschrikking, ongeacht het inkomen? Het strafrecht streeft naar gelijke behandeling, rechtvaardigheid en afschrikking. Toch leggen vaste boetes dezelfde straf op aan rijke en arme overtreders, wat leidt tot ongelijke lasten en mogelijk minder afschrikking voor rijkere daders. Een mogelijke oplossing is inkomensafhankelijke boetes ('dagboetes'), die de straf aanpassen op basis van ernst en inkomen en in meer dan 40 landen worden gebruikt. Sommige landen faalden echter bij de invoering door slechte uitvoering of publieke weerstand. Dit project onderzoekt via experimenten, landenvergelijking en interviews of dagboetes eerlijkheid, afschrikking en implementatie verbeteren.

'Dat is vrouwenwerk!' Een gemengde, meertalige diachrone analyse van het culturele discours over gendergerelateerde arbeid in de koloniale-imperiale context (1600-1900)

Dr. N. da Silva Perez, Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC)

Dit onderzoek bestudeert hoe Europese koloniale machten vrouwenwerk tussen 1600-1900 vormgaven, met effecten die nog steeds zichtbaar zijn. Het project onderzoekt of de werkelijke ervaringen van vrouwen overeenkwamen met Europese genderideologieën, en hoe koloniale rijken elkaars visies op vrouwenarbeid beïnvloedden. Met een gemengde methodologie zullen de teamleden transimperiale historische bronnen uit Holland, Pernambuco, Nieuw-Frankrijk, de Goudkust en Java onderzoeken om de levenservaringen van vrouwen te reconstrueren. Ze combineren kwalitatieve historische analyse met geavanceerde kwantitatieve, waaronder AI, om teksten die gendervooroordelen verspreidden te analyseren, terwijl ze ook helpen AI-tools voor historisch onderzoek te verbeteren.

De academische wereld in transitie

Dr. J.M. Wittmayer, Erasmus School of Philosophy (ESPhil)

Naarmate de samenleving geconfronteerd wordt met uitdagingen zoals klimaatverandering, ongelijkheid en polarisatie, kijkt men steeds vaker naar de academische wereld voor antwoorden. Transformative academic work (TAW) is een overkoepelende term voor een familie van benaderingen—zoals transdisciplinaire, actiegerichte en participatieve methoden—waarbij onderzoekers samenwerken met maatschappelijke partners aan praktische oplossingen. Academische systemen zijn hier vaak onvoldoende op ingericht: regels en normen rond financiering, ethiek en de rol van onderzoekers vormen obstakels. Dit project onderzoekt hoe TAW zich verhoudt tot huidige academische structuren en hoe deze kunnen evolueren om bij te dragen aan inclusieve, impactvolle maatschappelijke oplossingen.

Banden smeden: hoe affectieve pogingen om contact te leggen de kwaliteit van de relaties tussen leerlingen en leerkrachten in basisschoolklassen beïnvloeden

Dr. M. Zee, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB)

De band tussen leraar en leerling kan ervaringen in de klas maken of breken en is bepalend voor het welzijn en de retentie van leraren, evenals de schoolse aanpassing van leerlingen. Toch wordt de complexiteit van deze band vaak over het hoofd gezien en ontbreken expliciete richtlijnen voor het bewust opbouwen ervan. Daarom ontwikkelen we een nieuw kader om te onderzoeken hoe affectieve toenaderingspogingen—relatiebouwstenen—bijdragen aan het versterken van de band met diverse leerlingen. De resulterende kennis en praktische tools kunnen leraren helpen essentiële relatievaardigheden te ontwikkelen, wat bijdraagt aan gelijke kansen en het terugdringen van het lerarentekort.

Meer informatie

Kijk welke EUR-wetenschappers eerder een Vidi wonnen.

Gerelateerde content
Hiermee kunnen zij de komende vijf jaar een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten.
Flags Erasmus Woudestein
Negen onderzoekers van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en het Erasmus MC ontvangen ieder een Vidi-financiering van 800.000 euro van NWO.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen