Zeven masters krijgen kwaliteitszegel van Keuzegids

Zeven masteropleidingen van de Erasmus Universiteit Rotterdam krijgen in de vandaag verschenen Keuzegids Masters 2017 een ‘kwaliteitszegel’. Studenten van deze opleidingen geven aan zeer tevreden te zijn over hun studie.

De Keuzegids beoordeelde dit jaar 66 (research)masters van de Erasmus Universiteit. Van hen kregen zeven een zogenaamd ‘kwaliteitszegel’, volgens de Keuzegids onderwijs van kwalitatief zeer hoog niveau:

•    Aansprakelijkheid en verzekering
•    Arbeidsrecht
•    Filosofie
•    Filosofie (research)
•    International management
•    Mediastudies (research)
•    Molecular medicine (research)

Arbeidsrecht behoort bovendien (net als vorig jaar) tot de top-20 van allerbeste masteropleidingen. Bij deze opleiding worden vooral de factoren praktijkgerichtheid, inhoud, docentkwaliteit, wetenschappelijke vorming en studielast goed beoordeeld. Bij de masteropleiding Filosofie is er bijvoorbeeld veel waardering voor de inhoud en de docenten.
Overall staat de Erasmus Universiteit op de zesde plek in de lijst van algemene universiteiten.

De Keuzegids merkt in een toelichting op dat de Erasmus Universiteit ‘er goed in slaagt om studenten van diverse achtergronden aan te trekken. En ook bij buitenlandse studenten is de Rotterdamse universiteit een gewilde bestemming.’ Verder gaat de Keuzegids in op het probleemgestuurd onderwijs. ‘Vergeleken met het klassieke onderwijs betekent dit dat je meestal in teamverband op zoek gaan naar een oplossing voor een realistisch probleem dat je krijgt voorgelegd’.

Groei masteronderwijs
In de strategie van de Erasmus Universiteit is groei van het masteronderwijs een belangrijk onderdeel. Door te investeren in kwaliteit wil de universiteit nog aantrekkelijker worden voor studenten van buiten de regio: Nederland, maar ook steeds meer uit het buitenland, mede door de uitbreiding met Engelse streams. Met een jaarlijkse masterinstroom van zo’n 60 procent van de totale instroom moet de Erasmus Universiteit nog meer dan nu een echte masteruniversiteit worden. De Rotterdamse instelling scoort goed scoort bij het aantrekken van masterstudenten vanuit andere universiteiten.

Op donderdag 16 maart is er de Master Open Dag van de Erasmus Universiteit.

Over Keuzegids Masters
De Keuzegids Masters, uitgegeven door het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (C.H.O.I.), biedt per vakgebied een overzicht van alle hbo- en wo-masteropleidingen, gegevens over de arbeidsmarkt, en gedetailleerde kwaliteitsoordelen per master. Deze oordelen zijn gebaseerd op zowel gegevens uit de Nationale Studentenenquête, als accreditatiebesluiten en rapporten van keuringsinstantie NVAO.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl