Zorgbonus wordt 800 miljoen duurder

Dr. Igna Bonfrer

Het kabinet heeft voor veel meer zorgmedewerkers aanvragen ontvangen voor de coronabonus van 1.000 euro dan was verwacht. Daardoor gaat de zorgbonus dit jaar 800 miljoen euro meer kosten dan de 1,4 miljard euro die ervoor was gereserveerd.

Verschillende interpretaties

Gezondheidseconoom Igna Bonfrer van de Erasmus Universiteit verklaart de toename van het aantal aanvragen aan de hand van verschillende interpretaties van de voorwaarden. Zo koos het ministerie van VWS ervoor een lijst te maken van beroepen die er wel en niet voor in aanmerking kwamen. Sleutelbegrip is hier: frontlijnmedewerker.

Geen onderscheid front en achterhoede

"Kijk je naar de oorspronkelijke motie, dan ging het om een groep zorgprofessionals die het front vormden", zegt Bonfrer. De zorgorganisaties wilden echter geen onderscheid maken tussen front en achterhoede, in hun ogen was de bestrijding van corona een gezamenlijke inspanning, een 'team effort'. Zij vinden dus dat veel meer mensen voor die bonus in aanmerking moeten komen. "De oorspronkelijke motie was naïef omdat je dat onderscheid niet kunt maken."

Zo prijken op de zogeheten 'wel -lijst' die zorgmedewerkers die in direct contact stonden met Covid-patiënten en schoonmakers, de administratie en de managers hebben de zorgorganisaties later zelf toegevoegd.

Er komt volgens Bonfrer straks een nieuwe bonus van 500 euro aan, en het kabinet lijkt daar extra strenge voorwaarden aan te verbinden. Slecht plan, denkt Bonfrer die pleit voor een andere aanpak.

Wilt u het fragment terugluisteren? Ga dan naar de website van BNR.

Dit artikel is overgenomen van het bericht dat op maandag 30 november verscheen op BNR Nieuwsradio.

Universitair Docent