Zwarte zwanen en gouden bergen

BNR Beleggerspanel
Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

In het beleggerspanel van BNR Nieuwsradio bespreekt Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en het beloningsbeleid van Flow Traders.

De oorlog in Oekraïne wordt beschouwd als een zwarte zwaan: een gebeurtenis die men van tevoren niet zag aankomen en een groot gevolg heeft. Zo ook voor de financiële markten. Pieterse-Bloem noemt de drie criteria waaraan in het algemeen aan voldaan moet worden: de gebeurtenis moet zeldzaam zijn, onverwacht en veel impact hebben. Hoewel de oorlog in het publiek van politicologen voorzienbaar is geweest, was dit volgens de hoogleraar niet het geval voor economen en financieel economen en kan de oorlog bestempeld worden als zwarte zwaan.

Onrust bij Flow Traders

2021 was een goed jaar voor veel bedrijven: de beloningen van bestuurders waren hoog, aangezien die vaak gebonden zijn aan de prestaties van de organisatie. Soms wel erg hoog, zo ook bij het Amsterdamse bedrijf Flow Traders. Wel zijn er aanpassingen gedaan aan het beloningsbeleid: de totale uitkering is maximaal 35% van de winst in plaats van 40% en de maximale beloning is 20 keer zo groot als de gemiddelde beloning. Volgens Pieterse-Bloem is deze eerste stap naar een beter beloningsbeleid nog onvoldoende: twee beleggersbelangenverenigingen hebben uitgesproken geen vertrouwen hebben in het huidige beleid. Bij het beloningsbeleid staan hoofdzakelijk twee belangen tegenover elkaar. Aan de ene kant wil een bedrijf zijn topbestuurders behouden, aan de andere kant wil een belegger ook dat de winst in het bedrijf geïnvesteerd wordt.

U kunt de uitzending van BNR Nieuwsradio, 22 maart 2022, hier beluisteren.