Onze strategische doelen geven aan waarop wij ons de komende jaren richten, om met onze kernactiviteiten positieve impact te creëren binnen de gekozen impactdomeinen. De actiegerichte prioriteiten geven hier concrete invulling aan. De doelen en prioriteiten zijn onderling onlosmakelijk met elkaar verbonden waardoor ze elkaar versterken en ondersteunen. Samen met de impactdomeinen zijn ze het kompas voor de faculteiten en diensten om de strategie verder vorm te geven.
Toonaangevend academisch onderwijs en onderzoek
In 2030 hebben wij onze positie van een toonaangevende universiteit met hoogwaardig academisch onderwijs en onderzoek verder verstevigd. Ons onderwijs is onderzoeks- en impactgedreven en stimuleert studenten tot kritisch en analytisch denken én doen. Door samen te werken met nationale en internationale partners, bieden we studenten de kans om hun wetenschappelijke blik toe te passen in een echte maatschappelijke context. Ons onderzoek is nieuwsgierigheidsgedreven of vraaggestuurd, grensverleggend en onafhankelijk. Onze wetenschappers werken nauw samen, zowel onderling als met externe partners. Zo benutten ze inzichten uit verschillende disciplines om nieuwe kennis en innovatieve oplossingen te creëren. Met deze visie op onderwijs en onderzoek bouwen we onze rol als ‘Engaged University’ verder uit. Om dit te bereiken, richten we ons de komende vijf jaar op:
Ons onderzoeksgedreven onderwijs en fundamenteel academisch onderzoek hebben een sterke focus op het creëren van positieve maatschappelijke impact. Dit doen we door in ons academische onderwijs onze studenten actief te betrekken bij actuele vraagstukken. Ze werken samen met partners uit de samenleving, reflecteren kritisch op hun eigen aannames en dragen bij aan gedeelde inzichten in en duurzame oplossingen voor deze vraagstukken. Duurzaamheid krijgt een vaste plek in alle opleidingen door bijvoorbeeld een verplichte basismodule toe te voegen aan ons curriculum. Digitale technieken en AI voor toekomstgericht onderwijs worden de komende jaren geïntegreerd. Onze docenten worden daarbij ondersteund met de juiste tools, training en begeleiding.
Voor ons onderzoek hechten we, naast onze focus op het creëren van de impact, veel waarde aan onafhankelijkheid en geven we ruimte aan nieuwsgierigheid. Met onze veelzijdige academische expertises, en door samenwerking met experts van andere kennisinstellingen en technische disciplines, werken we aan duurzame oplossingen voor maatschappelijke problemen. We bevorderen deze wederzijdse kennisuitwisseling actief, zowel binnen als buiten de EUR, nationaal en internationaal.
We blijven werken aan het verstevigen van ons toegankelijke, innovatieve en inspirerende onderwijsaanbod, zodat elke student, ongeacht achtergrond, zich academisch, persoonlijk en professioneel kan ontwikkelen. We zetten ons in voor het bereiken van mensen die niet vanzelfsprekend de weg naar de universiteit vinden en creëren leeromgevingen waarin verschillende inzichten samenkomen. Ons onderwijs biedt de flexibiliteit om studenten op hun eigen manier te laten groeien. We brengen mensen samen in lerende netwerken en stimuleren samenwerking, experiment en reflectie, zowel fysiek als online. Door te investeren in leeromgevingen en toegankelijke infrastructuren, verkleinen we barrières en versterken we de verbinding tussen universiteit en samenleving.
We breiden ons Leven-Lang-Leren (LLL) aanbod uit, om te voldoen aan de groeiende behoefte aan continu leren, veranderen, aanpassen en zelfontplooiing. Met ons toegankelijk en ook toepassingsgericht onderwijs bereiden we mensen en organisaties voor op de dag van overmorgen. We stemmen ons aanbod af op de behoeften uit de praktijk en ontwikkelen flexibele leertrajecten. Dit doen we onder andere door samen te werken in lerende netwerken met bedrijven, beleidsmakers en andere gemeenschappen. Digitale toepassingen worden de komende jaren geïntegreerd en we realiseren een digitaal platform om ons aanbod integraal te kunnen aanbieden.

Samenwerking in netwerken en met de samenleving (engagement)
In 2030 zijn wij dé betrokken actieve kennispartner in de samenleving. Ons doel is om onze betrokkenheid met de samenleving te versterken. We willen in verbinding staan met de samenleving in een wederkerige en gelijkwaardige relatie. Samen leren we wat de vraagstukken zijn en hoe wij als EUR hierin kunnen bijdragen. Om dit te bereiken richten we ons de komende vijf jaar op:
Binnen de Open Innovatie Netwerken brengen we de mensen en maatschappelijke vraagstukken, behoeften van publieke, private en maatschappelijke partners en onze expertise samen. We creëren hiermee een brug tussen onze kern van onderwijs & onderzoek en de samenleving. We zetten in op duurzame samenwerkingen om zo onze missie binnen de impactdomeinen tot uitvoering te brengen, waarbij we bijvoorbeeld gebruik maken van onze alumninetwerken en LLL-programma’s.
Om nationaal en internationaal weerbaar en competitief sterker te zijn, verstevigen we onze strategische allianties met gelijksoortige en complementaire kennisorganisaties binnen de regio en Europa. Zoals de Convergentie met de TU Delft en het Erasmus MC, LDE (Universiteit Leiden, TU Delft en EUR) en UNIC (samenwerkingsverband van Europese universiteiten). We zetten ons in voor gedeelde doelen en bundelen onze expertises om tot innovatieve oplossingen te komen.
Meer diversiteit in inkomsten is belangrijk voor de EUR om beter voorbereid te zijn op veranderingen. Dit helpt ons flexibel te blijven en onze rol als betrouwbare partner in de samenleving te behouden. Het diversifiëren van onze inkomsten geldt voor zowel onderwijs (zoals LLL-programma’s en privaatonderwijs) als onderzoek (zoals Europese of nationale financiering en via publiek-private samenwerkingen). Door ons op de vijf impactdomeinen te richten, ontwikkelen we ook een portfolio met relevante samenwerkingen. Dit biedt mogelijkheden om aanvullende en diverse inkomsten te realiseren. Door ondernemerschap binnen onze universiteit te stimuleren, kunnen we op een creatieve en innovatieve manier andere inkomsten genereren die passen bij onze brede maatschappelijke rol.
Eén verbonden EUR
In 2030 zijn wij een wendbare en betrokken organisatie, waar onze EUR-community zich gewaardeerd en geïnspireerd voelt. In een wereld waar verandering een vast gegeven is, moeten we wendbaar, veerkrachtig en met elkaar verbonden zijn. Om dit te bereiken richten we ons de komende vijf jaar op:
Wij creëren en onderhouden een inspirerende en motiverende werk- en leeromgeving waarin iedereen zich erkend, gewaardeerd en betrokken voelt. Samenwerking, inclusiviteit en persoonlijke groei staan bij ons centraal. We stimuleren een cultuur van leren, waar experimenteren, feedback en aanpassingsvermogen ons helpen om voortdurend te verbeteren. We zorgen voor een gezonde balans tussen werk en privé en hechten veel waarde aan open communicatie, diversiteit, erkenning en ontwikkelingsmogelijkheden. Zoals we met de samenleving willen samenwerken, willen we dit intern binnen de EUR ook. Daarom bouwen we ook intern aan een 'engaged' cultuur.
Ons leiderschap – gebaseerd op ons erasmiaanse leiderschapsprofiel – verbindt en is essentieel voor onze slagvaardigheid, het welzijn van medewerkers, de ontwikkeling van talent en voor het succes van de organisatie. Het continu ontwikkelen van onze leiderschapskwaliteiten en het versterken van samenwerking is onontbeerlijk om de strategische doelen en onze missie te realiseren. We waarderen en bevorderen inclusieve en vitale teams waarin diverse talenten en vaardigheden elkaar aanvullen om samenwerking te versterken. Door goed leiderschap en teamwerk te stimuleren, doorbreken we grenzen en versterken we kennisdeling binnen één verbonden EUR.