Inspirator in onderzoek en onderwijs

Tot ons grote verdriet is prof.dr. Charles Boucher, hoofd van het Querido Honours College en hoogleraar Klinische Virologie aan het Erasmus MC, op 26 februari jl. overleden.

Prof. Boucher heeft als arts, onderzoeker en mentor enorm veel betekend voor ons allen. Hij was een inspirerend rolmodel voor vele generaties Querido Honours-studenten. Met zijn eigenzinnige visie op de professionele ontwikkeling van arts-onderzoekers in spe heeft hij vormgegeven aan een Querido Honours-programma dat onze studenten uitdaagt zelf na te denken, hun talenten te ontwikkelen en natuurlijk iets terug te geven aan de stad Rotterdam, zoals hij dat zo mooi kon verwoorden. Hij had de rotsvaste overtuiging dat het hele Geneeskundecurriculum zulke elementen verdiende en was blij met de initiatieven voor Erasmusarts 2030. Prof. Boucher was een groot voorstander van interactief leren, en van leren door te doen. Hij gooide studenten graag in het diepe, maar was er ook voor ze in persoonlijke gesprekken. Hij nam studenten op sleeptouw en liet ze zelf ervaren hoe ze nieuwe dingen in beweging konden zetten. Een mooi recent voorbeeld is het GIDS-bureau (Geneeskundestudenten In De Samenleving).

Prof. Boucher had visie, stelde prikkelende vragen, kon even streng doen, maar was dat allesbehalve.  Hij was altijd zeer betrokken bij het welzijn van iedereen die met hem werkte, studenten en collega’s. We gaan hem zo enorm missen, maar zijn dankbaar voor de tijd waarin wij samen met hem hebben mogen werken.

Op de foto Charles Boucher, temidden van zijn Erasmus MC Honours Class - Querido Honours College-studenten.