Afscheidsconferentie en afscheidsrede Em. prof. dr. Jos de Mul

Afscheidsconferentie: De plaats van de mens in het Antropoceen Menselijke condities: natuur, cultuur, technologie
Overzicht Campus Woudestein en de skyline van Rotterdam.
dinsdag 30 mei 2023, 09:15 - woensdag 31 mei 2023, 17:15
Congres
Gesproken taal
Voeg toe aan agenda

In de interdisciplinaire conferentie die op 30 en 31 mei aan de Erasmus School of Philosophy (EUR) zal plaatsvinden ter gelegenheid van het emeritaat van Jos de Mul zullen een aantal Nederlandse collega’s waarmee hij gedurende zijn academische leven in NWO- en ander verband nauw heeft samengewerkt, als ook een aantal van de studenten die die tot op heden bij hem zijn gepromoveerd en sindsdien collega’s zijn geworden, reflecteren op uiteenlopende aspecten van de natuurlijke, culturele en technologische condities van de menselijke levensvorm in het Antropoceen.

Programma: afscheidsconferentie en afscheidsrede em. prof. dr. Jos de Mul

Mens en natuur (moderator: dr. Julien Kloeg)

09:15  Opening door prof. dr. Hub Zwart (decaan ESPhil)
09:30  Prof. dr. Frank Grosveld (EUR): De evolutie van de mens: van start tot finish
10:00  Prof. dr. Raymond Corbey (LEI): De plaats van de mens in de kosmos
10:30  Prof. dr. Hub Zwart (EUR): Filosofische antropologie en paleoantropologie: de betekenis van Neanderthaleronderzoek voor onze visie op menselijkheid en menswording
11:00  Videoclip 1: Prof. dr. Denis Noble (Oxford University) + 25 minuten koffiepauze (in Mandeville T3-34)
11:30  Dr. Yogi Hendlin (EUR): The Biosemiotics of Excentricity
12:00  Elize de Mul (MA) (RU): Mee-leven en mee-maken: op weg naar een multispecies samenleving
12:30  Prof. dr. Marli Huijer (EUR) Sterven in het Antropoceen
13:00  Videoclip 2: Dr. Alberto Romele (Université Sorbonne-Nouvelle)

13:05 Lunch (op eigen gelegenheid)

Mens en cultuur (moderator: dr. Robin van den Akker)

14:00  Prof. dr. Joost Raessens (UU): Symbiosis en Tree, of hoe ons innig te verbinden met het niet-menselijke
14:30  Dr. Gijs van Oenen (EUR): Geschiedenis als milieuverontreiniging. Giftige cultuur en zuivere zielen
15:00  Videoclip 3: Prof. dr. Yuko Nakama (Harvard University/Ritsumeikan University)
15:05  Dr. Awee Prins (EUR): Mooie mensen in een mooie natuur - Denken voorbij 'Ableism'
15:35  Videoclip 4: Prof. dr. Eric Nelson (Hong Kong University of Science and Technology) + 25 minuten koffiepauze (in Mandeville T3-40)
16:05  Prof. dr. Afshin Elian (LEI): Jihad tegen de moderne mens. De romantische ondergang (Zoompresentatie)
16:35  Prof. dr. Ronald van Raak (EUR): Erasmus: humanisme als boosdoener
17:05  Videoclip 5: Prof. dr. Peng Feng (Beijing University)

Mens en technologie (moderator: prof. dr. Liesbeth Noordegraaf-Eelens)

09:30  Prof. dr. Peter-Paul Verbeek (UvA): Geaard in technologie: antropologie voor het Antropoceen
10:00  Prof. dr. Esther Keymolen (UvT) Technologische vormgeving van een medewereld van mensen en niet-mensen
10:30  Videoclip 6: Prof. dr. Piet Hut (IAS Princeton) + 25 minuten koffiepauze (in Mandeville T3-34)
11:00  Dr. Katharina Bauer & Dr. Maren Wehrle (EUR): I'm only human after all. Ethische en antropologische perspectieven op de mens na de mens
12:00 Videoclip 7: Prof. dr. Hans-Peter Krüger (Universität Postdam)
12:05  Prof. dr. Jelle Reumer (UU) Gesproken column

12:10  Lunch (op eigen gelegenheid)

13:15 Promovendi parade (Eva Visser, Joris Krijger, Joris Verheijen, Thijs Heijmeskamp, Dirk-Jan Laan)
14:15 Videoclip 8: Stefano Gualeni (University of Malta/UCLA) 14:20 Einde conferentie

Afscheidsrede Jos de Mul

16:00  Opening: Prof. dr. Annelien Bredenoord (Rector EUR)
16:10  Em. prof. dr. Jos de Mul: De plaats van de mens in het Symbioceen
17:15  Receptie

Registratieformulier

Your input before the dialogue would be very important to shape it in accordance with your interests, concerns, and questions. Also let us know about already existing plans and initiatives so that we can discuss how to support synergies.

Fields marked with an * are required.

Privacy Statement

Erasmus School of Philosophy handles your information confidentially. Your data will only be used for logistical purposes. More information can be found on www.eur.nl/en/esphil/disclaimer/privacy-statement.

Voor hen die niet fysiek aanwezig kunnen zijn is de afscheidsrede ook via livestream te volgen. U ontvangt de link na uw registratie.