Band Rotterdam en universiteit sterker door Erasmus Verbindt

Max Wagenaar and Emma Peters of Erasmus Verbindt win the Student Societal Impact Award
Alexander Santos Lima

De studenten Max Wagenaar en Emma Peters hebben de Student Societal Impact Award gewonnen met het project Erasmus Verbindt, dat een schakel wil zijn tussen stad en universiteit. Ze ontvangen 4.500 euro, gesponsord door het Erasmus Trustfonds, om hun initiatief verder te ontwikkelen en te zorgen voor nog meer positieve maatschappelijke impact. “Een mooie opsteker, waarmee we door kunnen pakken met onze projecten, zoals de lancering van de Stadwandelingenpodcast dit najaar”, vertelt oprichter Max Wagenaar.

Podcast, bijeenkomsten en samenwerkingsverbanden

Hoe zorgen we ervoor dat de kennis en informatie uit de regio bij de universiteit terechtkomt en andersom? En hoe doen we dat op zo’n manier dat de studenten er ook wat van opsteken? Dat is de missie van Erasmus Verbindt (EV). Dat doen ze via drie programmalijnen: een podcastreeks, impact gerichte bijeenkomsten tussen wetenschappers, studenten en maatschappelijke organisaties en tenslotte bouwen zij aan duurzame samenwerkingsverbanden tussen deze partijen.

Serie over urgente thema’s

“Een team van EUR-studenten maakt de Stadwandelingenpodcast samen met RTV Rijnmond en Codarts. EUR-academici en Rotterdammers gaan met elkaar in gesprek over belangrijke thema’s die spelen in de stad. Denk aan armoede, de klimaatcrisis, jeugdcriminaliteit. Dit najaar lanceren we de serie”, aldus filosofiestudent Max. Ook in de tweede programmalijn gebeurt er genoeg. “Binnenkort is er een speed-networking event voor de Rotterdamse cultuursector, EUR-studenten en de op kunst georiënteerde wetenschappers, om samen op zoek te gaan naar nieuwe manieren waarop kunst en wetenschap elkaar kunnen versterken. Verder zijn 50 studenten bezig met diverse grote vraagstukken: de energietransitie, het tegengaan van discriminatie op de woningmarkt en het MBO-stageplekkentekort in Rotterdam.”

Erasmus Verbindt

This is Erasmus Verbindt

Teamprestatie

Max is trots op de toewijding van zijn collega’s en medestudenten. De pandemie (en vooral de lockdown) is voor zowel individuele studenten als voor het initiatief een lastige en uitdagende tijd geweest. “Ondanks alles staan we er gelukkig hartstikke goed voor. Allemaal te danken aan de inspanningen van de Erasmus Verbindt-collega’s. De programmalijnen lopen goed op schema, de samenwerkingen binnen de universiteit en in de stad gaan vloeiend en het enthousiasme onder studenten blijft hoog. Dit is echt een teamprestatie.”

Alexander Santos Lima

Kruisbestuivingen tussen wetenschap en samenleving

Het avontuur gaat voor Erasmus Verbindt eigenlijk nu pas echt beginnen. De eerste projecten en uitkomsten komen op stoom. “Ik hoop dat we over een jaar een grote groep Rotterdammers hebben weten te informeren en inspireren met betrekking tot belangrijke ontwikkelingen in de stad. Dat we voor allerlei interessante kruisbestuivingen tussen wetenschap en praktijk hebben gezorgd en dat we 250 studenten in staat hebben gesteld om een positieve impact te maken in Rotterdam – dan wel via een van de studie- / stageopdrachten, dan wel als teamlid binnen Erasmus Verbindt.”

Het doel is om van Erasmus Verbindt een “duurzaam verankerde studentenorganisatie” te maken. En om de missie van de Strategie 2024 van EUR te blijven uitdragen: een positief maatschappelijke impact hebben. “We voelen dat er enorm veel potentie in het initiatief zit en dat alle ingrediënten aanwezig zijn om deze missie te laten slagen. Er is zoveel relevante kennis voor de samenleving aanwezig binnen de universiteit. En andersom. Wij gaan ervoor zorgen dat de juiste mensen met elkaar in contact komen. Ik verwacht dat we over een jaar een aantal belangrijke stappen hebben gezet in het duurzaam en betekenisvol bijdragen aan concrete verbindingen tussen stad en universiteit.”

Ben jij student en wil je jouw steentje bijdragen? Vanaf oktober kan je je weer aanmelden voor Erasmus Verbindt.

Stuur alvast een e-mail naar Erasmus Verbindt
Of
Hou de website van het initiatief in de gaten