Beminnen. Nieuw licht op seksuele vrijheid

Hoogleraar Publieksfilosofie Marli Huijer pleit in haar nieuwe boek Beminnen. Nieuw licht op seksuele vrijheid voor een nieuwe seksuele revolutie. Het boek verschijnt op 29 maart bij Ambo|Anthos uitgevers.

Over Beminnen. Nieuw licht op seksuele vrijheid

Sinds de seksuele revolutie van de jaren zestig zijn er heel wat taboes doorbroken. Met de acceptatie van het homohuwelijk lijkt de revolutie voltooid. Maar hebben we werkelijk aan vrijheid gewonnen? Of heeft de ideologie van de seksuele vrijheid ons opgezadeld met een dwang tot bekentenissen? Onophoudelijk vertellen we of we homo, hetero, poly-amoureus, happy single of monogaam zijn. Mensen en culturen die er anders over denken willen we bekeren tot onze vrijheid. Aandacht voor hoe we beminnen en of we er wel van genieten, is er nauwelijks.

Filosoof Marli Huijer herleest Michel Foucaults Geschiedenis van de seksualiteit en vraagt zich af hoe te beminnen zonder je in een identiteit vast te leggen. Ze pleit voor een nieuwe seksuele revolutie. De Franse denker vond dat het accentueren van de seksuele gerichtheid de vrijheid niet vergroot, maar juist beperkt. In de bekentenis onderwerpen we ons aan tal van machtswerkingen.

Over Marli Huijer

Marli Huijer is als hoogleraar publieksfilosofie verbonden aan de Faculteit der Wijsbegeerte van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Van 2015 tot 2017 was ze Denker des Vaderlands. Ook schreef Marli Huijer een groot aantal filosofieboeken, waaronder Achterblijven. Een nieuwe filosofie voor een grenzeloze wereld (2016) en Discipline. Overleven in overvloed (2013).

Optredens

• Marli Huijer is op 27 maart te gast in Studio Erasmus in de Rotterdamse Schouwburg. Ze zal hier preview geven op haar nieuwe boek.
  • Begeleid door filosoof-gitarist Frank Meester zingt Marli Huijer tijdens de Amsterdamse Nacht van de Filosofie op 30 maart een strijdlied tegen de onderdrukking van de seksuele verbeelding.
  • Op 4 april zal Marli Huijer in de pamfletreeks ‘Nieuw Licht’ spreken over haar nieuwe boek in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. In dezelfde pamkletreeks spreekt Marli Huijer op 12 april in de Der Aa-kerk, Groningen.
  • Samen met Frank Meester zal Marli Huijer tijdens de Nacht van de Filosofie in Den Haag op 14 april een interactieve show verzorgen over het thema Beminnen.
  • Tijdens de Dag van de Filosofie in Tilburg op 21 april zal Marli Huijer de openingslezing verzorgen.
  • Bij het filosofisch cafe Felix & Sophie zal Marli Huijer op 17 april in gesprek gaan met Daan Borrel.

Persvoorlichting Faculteit der Wijsbegeerte
Evaline Bender