Ronald van Raak bij De Ongelooflijke Podcast

Portret van hoogleraar Ronald van Raak.

Hij wordt geclaimd door protestanten, katholieken en atheïsten: Erasmus. Zonder twijfel een van de grote denkers van de geschiedenis en een van Nederlands meest bekende schrijvers.

Desiderius Erasmus was humanist, priester, filosoof, theoloog. pedagoog en raadsheer van kardinalen, koningen en keizers. Maar hij heeft ook iets ongrijpbaars. Was hij revolutionair of juist laf? Was hij vooral een criticus van religie of een diepgelovig man?

En wat kunnen we vandaag van hem leren? Heel veel, zegt onze gast Ronald van Raak. Hij was 15 jaar Tweede Kamerlid van de SP en is tegenwoordig hoogleraar Erasmiaanse waarden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daar vertaalt hij het gedachtegoed van Erasmus naar actuele thema's van vandaag, bijvoorbeeld over vrijheid, satire en cancelcultuur.

Van Raak gaat in gesprek met David Boogerd en vaste gast theoloog Stefan Paas van de VU in Amsterdam en de Theologische Universiteit Kampen-Utrecht.

Dit bericht verscheen origineel op de webpagina van NPO Radio 1.