Presentatie onderzoek naar de effecten van gentrificatie van Rotterdamse wijken

dinsdag 24 apr 2018, 15:00 - 17:00

De Rotterdam, zaal 22.49 | Wilhelminapier

Aanmelden Voeg toe aan agenda

De Kenniswerkplaats Leefbare Wijken organiseert een presentatie en discussie van nieuw onderzoek naar het Rotterdamse beleid om kansrijke groepen aan de stad te binden.

Het onderzoek is gedaan in opdracht van de Kenniswerkplaats Leefbare Wijken en van de clusters Stadsontwikkeling en Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Rotterdam. Het is uitgevoerd door Risbo, een onderzoeksinstituut van de Erasmus Universiteit en OBI, de onderzoeksafdeling van de gemeente Rotterdam.

Het programma ‘Kansrijke wijken’ streeft naar een aantrekkelijke woonsituatie voor kansrijke gezinnen in negen wijken rondom het Centrum. Het programma ‘Sterke Schouders’ richt zich op de binding van hoogopgeleiden aan de stad. Het gepresenteerde onderzoek gaat niet over het gevoerde beleid, maar over de gevolgen daarvan voor de oorspronkelijke en nieuwe bewoners van de betrokken buurten.

Matthieu Permentier (OBI) schetst op basis van beschikbare statistische gegevens de ontwikkelingen in de kansrijke wijken op het gebied van bevolking, sociaaleconomische ontwikkeling, onderwijs en leefbaarheid.

Afke Weltevrede e.a. (Risbo) onderzochten hoe de oorspronkelijke bewoners en de kansrijke nieuwkomers de veranderingen in de buurt hebben ervaren. Wat merken zij op het gebied van leefbaarheid en veiligheid? Voelen ze zich er (nog) thuis? Zijn ze actief in en voor de buurt? Ontstaan er sociale relaties of spanningen tussen bewonersgroepen?

Marjolijn Keverling (hoofd Wonen van de gemeente Rotterdam) reageert vanuit gemeentelijk perspectief. Wat kan de gemeente uit dit onderzoek leren?

Daarna is er volop gelegenheid voor discussie met de zaal. Moderator: Marcel Ham (website Sociale Vraagstukken)
We praten graag informeel na met een drankje en een hapje.

Marjolein Kooistra, mediarelaties Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, T (010) 408 2135 | E kooistra@essb.eur.nl