Promotie R. (Robert) Kickert

Erasmus Building
Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda

Op vrijdag 4 december 2020 verdedigt R. Kickert zijn proefschrift, getiteld: ‘Raising the Bar: Higher education students’ sensitivity to the assessment policy’.

Het verbeteren van studievoortgang en studieprestaties is een voortdurende uitdaging voor opleidingen in het hoger onderwijs. Rob Kickert onderzoekt in zijn proefschrift welke rol examensystemen hierin kunnen spelen. Allereerst vertonen studenten van verschillende opleidingen betere prestaties en snellere studievoortgang onder examensystemen waarin snellere voortgang en hogere cijfers vereist zijn. Uit het onderzoek blijkt dat deze verschillen in prestaties en voortgang verklaard worden door hogere motivatie en zelfregulatie. Wanneer studenten sneller en beter moesten presteren, rapporteerden zij bijvoorbeeld hogere minimale cijferdoelen, meer geloof in eigen kunnen, meer interesse in het vak en efficiënter tijdsbeheer. Omdat de minimale standaarden van het examensysteem het meest relevant zijn voor de studenten die een voldoende als doel stellen, onderzocht Rob hoeveel studenten zich dit doel stellen: ongeveer tweederde van de studenten lijkt dit minimale doel te hebben, terwijl éénderde zich op hogere cijfers richt. De gevonden verschillen in studievoortgang, studieprestaties, motivatie en zelfregulatie zijn dus wellicht vooral veroorzaakt door tweederde van de studenten. Tot slot geeft Rob een theoretisch perspectief op het risico van hogere eisen aan prestaties en voortgang. Wanneer de aansluiting tussen de curriculaire leerdoelen en toetsen (alignment) imperfect is, zullen studenten hun kansen op goede prestaties optimaliseren door al hun energie en aandacht aan de getoetste leerdoelen te besteden, en zo min mogelijk aan ongetoetste leerdoelen. Het eisen van betere prestaties kan dan zeer negatieve gevolgen hebben voor het leren. Tentamens bepalen dus niet alleen het niveau van studenten, maar spelen een sleutelrol in de motivatie om te leren.

De promoties vinden, in verband met het coronavirus, niet op de gebruikelijke wijze publiekelijk plaats in de Senaatszaal of de Professor Andries Queridozaal. De kandidaten zullen hun proefschrift in een klein gezelschap of online verdedigen.