Blogpost: Achter de schermen bij Vluchtelingenwerk, Deborah neemt je mee

Blog #9 Opvoedvraagstukken in een Diverse Samenleving

"In september 2021 begon mijn zoektocht naar een stage. Het was mijn grote wens om een praktijkstage te vinden met diversiteit in culturele, religieuze en etnische achtergronden van ouders en kinderen. Tijdens mijn zoektocht zag ik op de website van VluchtelingenWerk interessante projecten waar ik graag bij betrokken wilde raken. Mijn wens ging in vervulling: ik kon aan de slag bij VluchtelingenWerk!

De werkzaamheden binnen mijn stage zijn heel divers en afwisselend. Ik ben betrokken bij activiteiten van het project Time4You in een asielzoekerscentrum. Time4You richt zich op het vergroten van weerbaarheid van vluchtelingkinderen, het bieden van een plek voor ontspanning en het verschaffen van een veilige omgeving waar kinderen hun verhaal kwijt kunnen. Ik geniet ervan om met de kinderen te voetballen of te knutselen. Maar ik ben ook alert op verbale en non-verbale signalen van eventuele problemen van kinderen. Ik probeer gesprekken te creëren over gevoelens en emoties van de kinderen. Het is een mooie manier om cultuursensitieve communicatie en gespreksvoering in de praktijk verder te ontwikkelen.

Daarnaast werk ik mee aan het Project Preventieve Ouderschapsondersteuning. In dit project worden vluchtelingouders die een status hebben gekregen ondersteund in het vinden van een balans bij opvoeden in twee culturen. Vragen van ouders worden bespreekbaar gemaakt en ouders worden versterkt in hun ouderrol. De vaardigheden die ik heb geleerd met vakken in de master over advisering aan ouders kan ik nu benutten. Ik leer om adviesvaardigheden toe te passen en oudergesprekken te voeren in een context van diverse achtergronden van mensen. Kortom: opvoedadvies over dagelijkse vraagstukken, waarbij rekening gehouden moet worden met actualiteit en diversiteit!

Tot slot werk ik samen met collega’s aan het ontwerpen van een programma om de mentale gezondheid en veerkracht van vluchtelingkinderen die uitgeprocedeerd zijn te vergroten. Het is leuk om geleerde academische vaardigheden, zoals kritisch denken en wetenschappelijke literatuur lezen, toe te passen. Ik kan zo een bijdrage leveren aan de wetenschappelijke onderbouwing van het programma. Daarnaast leer ik om wetenschappelijke inzichten te vertalen naar praktische werkvormen.

Een stage bij VluchtelingenWerk is voor mij de perfecte combinatie van persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke betrokkenheid!"

Geschreven door Deborah de Gier, student Opvoedvraagstukken in een Diverse Samenleving

Vind je dit interessante materie? Bekijk dan vooral eens onze masteropleiding Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving