Comenius Leadership Fellowship voor Rotterdam Arts and Sciences Lab (RASL)

Het “Rotterdam Arts and Sciences Lab” (RASL)heeft een Comenius Leadership Fellowship 2018 toegekend gekregen. Studenten en docenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Willem de Kooning Akademie en Codarts werken er samen aan de ontwikkeling van onderwijs en onderzoek op het snijvlak van wetenschap en beeldende en podiumkunsten. Het onderwijsvernieuwingsproject ‘RASL Compositions: Collaboration, Commitment and Creativity’ kreeg van de beoordelingscommissie het predicaat ‘zeer goed’.

Over Comenius Leadership Fellowship
Voor de eerste keer zijn de Comenius Leadership Fellow beurzen (NRO/NWO) van 250.000 euro toegekend aan zes projecten. Het Comeniusprogramma geeft een impuls aan onderwijsvernieuwing en verbetering in het hoger onderwijs. Aanvragers zijn dr. Liesbeth Noordegraaf-Eelens (EUR/Erasmus University College), Roger Teeuwen (Willem de Kooning Akademie) en Tamara Rumiantsev (Codarts). Noordegraaf-Eelens zal ook als Fellow betrokken zijn bij de Comenius Community.

Op snijvlak wetenschap en kunst
Door een transdisciplinaire aanpak kunnen nieuwe kennis en toepassingen ontwikkeld worden. Dit soort onderwijs is niet alleen geworteld is in academische disciplines maar maakt ook gebruik van artistieke kennis en ervaring/maatschappelijke kennis. Een voorbeeld is het Rotterdamse Blue Daar gaat academische, artistieke en ondernemingskennis samen. Ook hanteert het Blue City Lab het concept dat ‘afval’ niet bestaat. De mogelijkheden die daaruit voortvloeien zijn legio.

Internationale onderwijsinnovaties
Op deze manier sluit de Erasmus Universiteit aan bij internationale onderwijsinnovaties waarin wetenschappen en kunsten bij elkaar gebracht worden. De financiering wordt gebruikt voor de ontwikkeling van een minor en een daarbij behorend docenten professionaliseringsprogramma en onderzoek. Het biedt de mogelijkheid om vanuit het onderwijs aansluiting te zoeken met tal van maatschappelijke partijen.

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB | T (010) 408 2135 | M 06 83 67 60 38 | E kooistra@essb.eur.nl