De coronacrisis is extra zwaar voor pubers: ‘Ze mogen niks’

Marc de Haan

In deze coronatijden hebben pubers het extra zwaar. Te veel regels en beperkingen. ‘Op de lange termijn zal deze periode op hen de grootste impact hebben.’. Het is een tijd van sociale onthouding en vele, vele verboden en dat maakt ­deze coronatijd voor pubers een ware gruwel. Het is voor het puberbrein nu eenmaal extra lastig om zich aan de regels te houden.

“Jongeren tussen de veertien en achttien jaar hebben een grote behoefte aan het nemen van risico’s,” zegt Eveline Crone, hoogleraar neurowetenschap en maatschappij aan de Erasmus Universiteit en auteur van Het puberbrein. “Ze hebben een bepaalde bravoure: dat overkomt mij niet.”

De coronamaatregelen zijn door de overheid voor jonge kinderen inmiddels flink versoepeld, maar voor pubers niet. Hebben ze daar nog extra last van? Crone: “Dat is wel zuur, maar jongeren begrijpen ook heel goed wat er aan de hand is. Dat wil niet zeggen dat ze zich er per se aan houden. Afstand houden vinden ze gewoon erg moeilijk en normaal hoort risicogedrag er een beetje bij, maar nu kan dat niet. Je moet blijven uitleggen dat het een gevaar is voor de volksgezondheid. Ook al snappen ze het, voor jongeren is die groepsacceptatie belangrijker dan zich aan de regels houden.”

Gevangenschap

Secretaresse Frieda Mulisch (45) heeft twee dochters van 15 en 13 en een zoon van 11. “Een scheiding heeft ook voordelen: de kinderen wisselen in elk geval af en toe van omgeving. Het is een verwarrende tijd, deze coronatijd, voor ons, maar voor hen helemaal. Er is een gek soort vrijheid. Het is geen vakantie, maar het voelt soms wel zo.”

De versoepeling van de maatregelen voor ­pubers hebben weinig geholpen. “Het went niet echt, ook niet met die versoepeling. Als de scholen dichtgaan, denkt een dertienjarige natuurlijk: yes, niet naar school! Maar ja, wat dan? Ze mogen niet naar de bioscoop, ze mogen niks. Het is vrijheid vieren in een soort gevangenschap.”

“Ik heb al zes weken niets te doen, ik zit me ontzettend te vervelen.”

Feestjes

Casper Kuethe (17) zit in zijn eindexamenjaar: “Ik heb al zes weken niets te doen, ik zit me ontzettend te vervelen.”. Alle coronamaatregelen vallen hem zwaar. “Eerst was ik er boos over. Dit zou zo’n leuke tijd worden! Met schoolfeestjes en een vakantie met vrienden naar Mallorca. Ik heb me er maar bij neergelegd. Er is niet echt veel wat ik eraan kan doen.”. De regels voor middelbare scholieren zijn iets versoepeld, maar ook niet echt veel. “Dat vind ik wel een gemiste kans. Ik heb maar gesolliciteerd bij de Gamma en als postbezorger. Dan heb ik tenminste iets te doen en verdien ik ook nog een beetje geld.”

Onderzoeker

Lees het gehele artikel in Het Parool.