Erasmus Trustfonds subsidie voor onderzoek naar hoe platformwerkers banen combineren

Erasmus University Rotterdam Campus

Platformwerkers zijn mensen die verschillende soorten diensten aanbieden, waaronder vervoer, coderen en het opstellen van productomschrijvingen en daarbij gebruikmaken van een app (of een website (zoals Uber of Deliveroo). Erasmus Trustfonds heeft 26800 euro toegekend voor het interdisciplinaire project ‘Hybrid employment in the platform economy: Who is juggling multiple jobs and how?’ Met dit onderzoek willen dr. Francisca Grommé, prof. Claartje ter Hoeven en Jans Berden MSc. van de Erasmus Universiteit Rotterdam achterhalen hoe platformwerkers banen combineren en hoe dit de kwaliteit van werk beïnvloedt.

Platformwerk heeft grote veranderingen teweeggebracht in de manier waarop werk wordt georganiseerd en ervaren, onder andere omdat het taakgericht is en omdat aansturing grotendeels via algoritmes gebeurt. Het is ook controversieel, zoals blijkt uit een recente rechtszaak waarin werd besloten dat Uber-chauffeurs formeel als werknemers moeten worden aangesteld in plaats van als freelancers.

Eerder onderzoek richtte zich voornamelijk op aspecten als welzijn en stress, maar heeft zelden rekening gehouden met het feit dat de meerderheid van de platformwerkers in Nederland meerdere banen heeft. Daarom willen Grommé, Ter Hoeven en Berden te weten komen of en hoe hybride werk (meerdere banen) van belang is voor de kwaliteit van werk. Dit is volgens Grommé belangrijk om uit te zoeken, omdat "de belofte van platformwerk is dat het flexibel is en kan worden ingepast in de carrièreplannen van werknemers op de langere termijn. Maar we moeten meer leren over de precieze voorwaarden waaronder platformwerk kan worden gebruikt om de plannen en dromen van mensen te ondersteunen."

Duur van het onderzoek en onderzoeksmethoden

Het onderzoeksproject duurt een jaar en begint in oktober 2021. Het bestaat uit een methodologische review, een kwalitatief onderzoek naar de motivaties, strategieën en ervaringen van platformwerkers met hybride werk, en een kwantitatief onderzoek naar het effect van het combineren van meerdere banen op werkmotivatie en herstel van werk. Het zal inzichten combineren uit onder meer organisatiestudies, sociologie en organisatiepsychologie.

Onderzoeker
Onderzoeker