ESSB op Leven Lang Leren Festival Erasmus Universiteit

13 t/m 18 mei 2024
Leven Lang Leren Festival

Erasmus Universiteit Rotterdam bestaat 110 jaar en wil dit graag vieren met de Rotterdammer en de stad. Daarom trekt Erasmus de wijken in voor stadsgesprekken. Er zijn wel 40 verschillende onderwerpen en waarbij veel ESSB wetenschappers aan meewerken.
Kom meer te weten over bijvoorbeeld: veerkracht, muziek als medicijn en hoe je prettig oud kunt worden in je eigen buurt. Erasmus is ook benieuwd naar jouw mening. We kijken uit naar je komst!

Van maandag tot en met vrijdag zijn er gesprekken in de wijken. Kijk op het programma wat er allemaal in de wijken te doen is.

Op zaterdag 18 mei zijn vele workshops te vinden op Campus Woudestein, bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Kijk hier voor alle activiteiten op die dag.

Onze ESSB wetenschappers zijn te vinden bij:

• Leven Lang Leren Festival
    AI en samenleving | AICON Lab | 13 mei

Eleni Koulouki

Krijg onder begeleiding een gratis rondleiding door de expositie AICON Lab (een samenwerking tussen kunstenaars, wetenschappers en bewoners), waar kunstwerken te zien zijn rondom het thema AI en samenleving.
  • Wat maakt een wijk een fijne plek om te wonen? | Delfshaven | 13 mei

Joyce Weeland, Donna de Maat & Team Toekomst

Wat maakt een wijk een fijne plek om te wonen? Zijn het de mensen, de plekken of wat er te doen is? Samen met bewoners onderzoeken we deze vraag: Wat is de ervaring van bewoners (oud en jong), en wat zegt de wetenschap hierover?
  • Concrete acties klimaatcrisis bij jongeren | Feijenoord | 13 mei

Lysanne te Brinke & Suzanne van de Groep

Als je naar ons stadsgesprek komt, krijg je eerst informatie over hoe jongeren de klimaatcrisis beleven uit wetenschappelijk onderzoek. Daarna leggen we uit welke acties jongeren willen ondernemen om de klimaatcrisis het hoofd te bieden.
  • Wat is de invloed van je omgeving op een potentiële verslaving? | Hillegersberg | 14 mei

Emese Kroon & Miranda Lutz-Landesbergen

Dit stadscollege gaat over de rol van de omgeving in drugs (zoals cannabis) en gedragsverslavingen, zoals game- en gokverslavingen. Naast individuele factoren hebben vrienden, familie, school en de buurt een grote invloed op het ontwikkelen en herstellen van een verslaving. In dit interactieve college geven we een tour langs deze omgevingsfactoren.
  • Digitale weerbaarheid vergroten bij kinderen | Feijenoord | 14 mei

Esther Rozendaal & Chiara de Jong

Wat vinden kinderen zo leuk aan de onlinewereld, en wat zien zij zelf als de belangrijkste risico’s? We vertellen wat kinderen ons verteld hebben. Wat hebben ze nodig van hun ouders en andere opvoeders? Hoe kunnen zij de kinderen helpen om de kansen van die wereld optimaal te benutten en zich te weren tegen de risico’s? Lees hier het interview van Chiara en Esther: https://www.eur.nl/nieuws/vraag-als-ouder-ook-hoe-was-je-dag-online.
  • Gescheiden werelden
    Gescheiden werelden | Charlois | 14 mei

Youri Seidler

In dit stadsgesprek bespreken we samen met bezoekers na hoe de toename van arbeidsmigranten het leven in Rotterdamse wijken verandert. Waarom kiezen arbeidsmigranten om ergens te gaan wonen en hoe kijken zij zelf aan tegen de wijk en de manier waarop men samenleeft met andere wijkbewoners?
  • Trainen op de Feyenoord manier
    Verbeter life skills bij kinderen door voetbaltrainingen | Feijenoord | 15 mei

Katinka Dijkstra

Ga met een trainer van Feyenoord aan de slag om je voetbalskills te ontwikkelen en wordt 1,5 uur een echte speler van Feyenoord! Terwijl jij aan het voetballen bent, krijgen jouw ouders/verzorgers van een wetenschapper meer uitleg over de positieve effecten van deze oefeningen op de lange termijn.
  • Het belang van (meer) natuur en biodiversiteit in de stad, niet alleen voor natuurbehoud op zich, maar ook voor ons eigen welzijn en voortbestaan | Delfshaven | 15 mei

Kees Vink & Marjolein Moeijes

Dit stadsgesprek gaat over het belang van (meer) natuur en biodiversiteit in de stad, niet alleen voor natuurbehoud op zich, maar ook voor ons eigen welzijn en voortbestaan van de mensheid.
  • Vertrouwen jongeren
    Vertrouwen jongeren in sociale omgeving en overheid | Feijenoord | 15 mei

Sophie Sweijen, Ethell Dubois & Kitty de Vries

Dit college gaat over het vertrouwen van jongeren in niet alleen hun eigen directe sociale omgeving maar ook Nederlandse organisaties zoals de overheid. Vertrouwen in anderen is een belangrijk onderwerp, juist in een samenleving die steeds ingewikkelder wordt.
  • Vertrouwen in de wijk | Feijenoord | 16 mei

Kevin Pijpers

Het vertrouwen in de overheid is heel laag. Maar het vertrouwen in de wijk is hoog. Dit komt door belangrijke plekken waar mensen elkaar ontmoeten.
  • Het belang van (meer) natuur en biodiversiteit in de stad, niet alleen voor natuurbehoud op zich, maar ook voor ons eigen welzijn en voortbestaan | Centrum | 16 mei

Kees Vink & Marjolein Moeijes

• Optimaal cognitief functioneren
    Optimaal cognitief functioneren bij werknemers ouder dan 50 jaar | Centrum | 16 mei

Katinka Dijkstra

In deze interactieve sessie vertel ik iets over een online trainingsprogramma dat ik heb ontwikkeld voor werknemers boven de 50 om beter te presteren in een werkomgeving met veel prikkels (bijvoorbeeld een kantoortuin).

Marjolein Kooistra, communications ESSB | 06 83676038 | kooistra@essb.nl