Blogpost: Hoe belangrijk zijn leeftijdgenoten en sociale media eigenlijk?

Blog #3: Opvoedvraagstukken in een Diverse Samenleving

Na vak#1 "Opgroeien binnen het gezin" volgen onze studenten ODS nu vak#2: "Opgroeien buiten het gezin". Hierin bestuderen we wat er vanuit wetenschappelijk onderzoek bekend is over de rol van leeftijdgenoten & sociale media in de ontwikkeling en opvoeding van kinderen en adolescenten. De studenten leren van gastdocenten die hun expertise met passie delen, via hoorcolleges (kennis) & interactieve workshops (vaardigheden).

Halverwege vak#2 is het al duidelijk: deze rol is HEEL belangrijk! Zowel relaties met leeftijdgenoten (bijvoorbeeld vrienden of klasgenoten) als sociale media (die soms als een soort ‘superpeer’ dienstdoen) hangen samen met de ontwikkeling, welzijn en gezondheid van jongeren; zowel korte-termijn als lange-termijn (tot in de volwassenheid).

Naast bevindingen vanuit onderzoek, behandelen we ook theorieën die helpen om de samenhang tussen leeftijdgenoten, sociale media en de ontwikkeling van jongeren te begrijpen. Bijvoorbeeld: het theoretische verschil tussen populariteit en aardig gevonden worden (belangrijk voor ons begrip van pestgedrag), de sociale norm theorie (belangrijk voor ons begrip van peerinvloed), en het media practice model dat stelt dat kinderen en jongeren ook zelf active agency hebben in hun mediagebruik.

Als rode draad in deze master leren ze ook over #diversiteit. Hoeveel aandacht is er eigenlijk voor diversiteit in wetenschappelijk onderzoek over deze thematiek? Elke week letten 2 studenten hierop bij de bespreking van de gelezen literatuur in de rol van “diversity officers”. De observatie tot nu toe: als je hier kritisch naar kijkt, valt dit stiekem nog best wel tegen. En hoe heb je als pedagogische professional zelf oog voor diversiteit binnen de doelgroep jeugd? Zo hebben we een workshop van Marianne Cense, PhD (Rutgers) over cultureel-sensitieve gespreksvoering met jeugd over seksualiteit, en een workshop van Tessa de Roon (COC Rotterdam) over relationele/seksuele/gender diversiteit onder jeugd. En hoe doe je dit alles als pedagogische professional nou via de alomtegenwoordige sociale media? Daar werd aandacht aan besteed in een workshop van Michelle Achterberg (SYNC Lab–EUR) en in de leerlijn professionele vaardigheden.

Quote van student Dale Casilio: "Ik heb geleerd dat de normen die jeugdigen waarnemen bij hun peers een significante impact kunnen hebben op hun eigen riskante of overschrijdende seksuele gedrag. Door deze kennis kan ik tijdens mijn onderzoeksstage bij het Move Up! project van Mirthe Verbeek met een onbevooroordeeld blik kijken naar jeugdigen uit risicogroepen."

Vak#3, "Opgroeien in een diverse en grootstedelijke context", behandelt de pedagogische driehoek van gezin+wijk+school. Wordt vervolgd!

Vind je dit interessante materie? Bekijk dan vooral eens onze masteropleiding Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving

Geschreven door:

  • dr. (Daphne) D van de Bongardt

    Dr. Daphne van de Bongardt is a sociologist and pedagogical scientist, and an associate professor at the Department of Psychology, Education and Child Studies…
    dr. (Daphne) D van de Bongardt
  • dr. (Amaranta) AD de Haan

    dr. (Amaranta) AD de Haan
  • prof.dr. (Nicole) N Lucassen

    [Information on research in English, see below] Nicole Lucassen onderzoekt als bijzonder hoogleraar de effectiviteit van interventies gericht op kinderen en…
    prof.dr. (Nicole) N Lucassen
  • prof.dr. (Maartje) PCM Luijk

    My research aims at supporting parents in everyday parenting. I am fascinated by day-to-day parenting challenges, like child sleeping and crying. I combine a…
    prof.dr. (Maartje) PCM Luijk
  • dr. (Joyce) J Weeland

    dr. (Joyce) J Weeland

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen