Hoe kan gezondheidsinformatie laagopgeleiden beter bereiken?

Challenge Accepted - Better health and healthcare - fruit

Roken, alcohol drinken en ongezond eten komen het vaakst voor bij laagopgeleiden. En juist bij deze groep hebben voorlichtingscampagnes hierover het minste effect. Onder leiding van cultuursociologen dr. Jeroen van der Waalen dr. Willem de Koster van het departement Bestuurskunde en Sociologie, start binnenkort een interdisciplinair promotieonderzoek gericht op dit probleem. Het onderzoek is mogelijk gemaakt door een subsidie van het Erasmus Initiative “Smarter Choices for Better Health”.

Voorlichtingscampagnes tegen ongezond gedrag zoals roken, alcohol drinken en ongezond eten hebben vaak nauwelijks effect op de groep die het vaakst ongezond gedrag vertoont.

Hoe komt het dat juist de groep die het meest te winnen heeft bij gezondheidsinformatie daar het minst ontvankelijk voor is? En hoe kan de manier waarop gezondheidsinformatie wordt aangeboden worden verbeterd om laagopgeleiden meer tot gezond gedrag aan te zetten?

Het interdisciplinaire onderzoeksproject beantwoordt deze vragen met behulp van innovatieve methoden. Daarbij worden cultuursociologische inzichten over diepgeworteld institutioneel wantrouwen gecombineerd met inzichten uit de gezondheidseconomie en de maatschappelijke gezondheidszorg. Op basis van het onderzoek ontwikkelen de onderzoekers evidence-based gezondheidsvoorlichtingsmateriaal voor een laagopgeleid publiek.

Erasmus Initiative

Het vierjarige project ‘How to provide health information to those who need it most’ is onderdeel van het onderzoeksprogramma Incentivizing Prevention: a Multidisciplinary Approach van het Erasmus Initiative “Smarter Choices for Better Health”. Het betreft een samenwerking van cultuursociologen met dr. Hans van Kippersluis van de Erasmus School of Economics, prof.dr. Frank van Lenthe van het departement Maatschappelijke Gezondheidszorg van het Erasmus MC en postdoc Joost Oude Groeniger (Sociologie en Erasmus MC).

Marjolein Kooistra, mediarealteis ESSB, T 010 408 2135 E marjolein.kooistra@essb.eur.nl