Hoe zorg je dat deelnemers van een MOOC de eindstreep halen?

A few student studying on a table.
Alexander Santos Lima

MOOCs worden steeds populairder. De online lesmodules maken onderwijs meer toegankelijk omdat ze vaak gratis zijn en vanaf elke locatie gevolgd kunnen worden.  Maar de meeste deelnemers hebben door uitstelgedrag moeite om een cursus ook echt af te maken. Promovenda Jacqueline Wong (Erasmus School of Social and Behavioural Sciences) onderzocht waarom veel MOOCs zo'n laag slagingspercentage hebben. In haar proefschrift komt ze met concrete aanbevelingen om het studiesucces van deelnemers te verbeteren.

Massive Open Online Courses, beter bekend als MOOCs, schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Veel universiteiten bieden deze vorm van online onderwijs aan waar deelnemers hun kennis over een specifiek onderwerp kunnen bijspijkeren. Omdat MOOCs meestal gratis zijn en iedereen zich kan inschrijven maken MOOCs onderwijs voor meer mensen toegankelijk. Deelnemers kunnen zelf bepalen waar en wanneer ze studeren en kunnen MOOCs zelfs combineren met een baan.

Laag slagingspercentage

Hoewel MOOCs een groot bereik hebben, blijkt slechts 15 procent van de mensen die zich aanmeldt voor een MOOC de cursus af te maken. Hoe komt dat en hoe krijg je dit slagingspercentage omhoog? Dat is wat Jacqueline Wong onderzocht in haar PhD-thesis. "Vaak kampen studenten met uitstelgedrag omdat ze denken dat ze de lesstof de volgende week wel kunnen inhalen", legt ze uit. "Op een gegeven moment wordt de werkdruk overweldigend en dan haken ze af. Dit patroon zie je bij de meeste studenten. Deelnemers hebben weinig kosten gemaakt, dus ze hebben niet het gevoel dat ze iets verliezen door te stoppen met de cursus."

De onderzoeker achterhaalde dat veel deelnemers moeite hebben om de lesstof bij te houden omdat ze slecht zijn in zelfregulerend leren (Self Regulated Learing). SRL is een proces van zelfsturing naar persoonlijke doelen ook door regelmatig te reflecteren op de resultaten en de voortgang. Volgens Wong kan ondersteuning van studenten met SRL het succes van studenten in een online leeromgeving vergroten: "Je wilt de studenten uitrusten met de benodigde vaardigheden en ze stimuleren om betere leerstrategieën toe te passen."

Maar hoe kan een MOOC dit stimuleren? Het helpt om deelnemers aan te sporen om realistische en op korte termijn haalbare doelen te stellen. Voor sommige studenten gaat dit vanzelf, anderen hebben misschien moeite met het formuleren van doelen en een plan om daar te komen. Een duidelijke overzichtspagina helpt ook, omdat die precies laat zien waar je je in de cursus bevindt. Bij het ondersteunen van SRL moeten de makers rekening houden met de leerdruk en de kenmerken van de student. Wong vindt het daarom belangrijk om gegevens te verzamelen om de ondersteuning te kunnen personaliseren.  "Deze gegevens laten zien wat een student in de leeromgeving doet en hoe dat zich vertaalt in succes. Als een student dan langer dan een week vastzit bij een video, kan het systeem een notificatie sturen en extra lesmateriaal aanbieden."

Jacqueline Wong

Duolingo

Duolingo, een populaire app om een nieuwe taal te leren, ziet Wong als een goed voorbeeld van hoe je studenten bij de les kunt houden. Niet alleen bieden ze een speelse leerstijl (gamification) ook gebruiken ze data om de progressie van studenten te verbeteren. "Ze testen voortdurend wat de reactie van studenten is op notificaties over de lesstof en de progressie. Zo weet Duolingo hoe informatie het beste geframed kan worden richting studenten en zo kunnen ze beter inschatten wat het beste werkt voor wie en wanneer."

Wong realiseert zich dat een online onderwijs een uitdaging kan zijn. Deelnemers hebben geen interactie met medestudenten en moeten veel zelf uitzoeken. De groep die goed is in zelfregulerend leren is een minderheid, dus de meeste mensen worstelen met MOOCs. De onderzoeker schreef zich ook al eens in voor een MOOC die ze nooit afmaakte. Haar laatste poging was succesvoller: "Mijn onderzoek omvat veel statistiek. Daarom heb ik me ingeschreven voor een MOOC om te leren werken met R-software. Dat was erg nuttig, want ik pas het vaak toe. Ik denk dat het heel belangrijk is om te bedenken hoe je baat kunt hebben bij de cursus voordat je je inschrijft."

Vergroot het potentieel van MOOC's

MOOCs hebben vaak meer dan 10.000 deelnemers. Dat betekent dat, ondanks het lage slagingspercentage van 15 procent, toch veel mensen erin slagen een cursus af te ronden. Maar Wong gelooft dat veel meer mensen kunnen profiteren van MOOCs als studenten met de juiste vaardigheden krijgen aangereikt. "Je moet studenten empoweren, hen helpen met doelen stellen en zelfregulerend leren stimuleren. Op die manier komen ze meer in hun kracht te staan. In hun toekomstige studie of baan zullen ze daar ook van profiteren. Als we beter willen begrijpen hoe we studenten kunnen ondersteunen, is meer onderzoek heel waardevol om het bereik van MOOCs en online onderwijs in het algemeen te vergroten."

Promotie

Op 21 januari 2022 verdedigt Jacqueline Wong haar proefschrift, getiteld: ‘Enhancing Self-Regulated Learning Through Instructional Supports and Learning Analytics in Online Higher Education’.