Jongeren ontwikkelen social media campagne voor een gezondere leefomgeving

Wat vinden jongeren in Rotterdam-Zuid de belangrijkste leefstijluitdagingen? Welke factoren zien zij als barrières of motivators om gezond te leven? En welke rol speelt hun omgeving en social media hierbij? Deze vragen onderzocht dr. Roel Lutkenhaus van Erasmus Movez Lab tijdens het project ‘Influence’. Gedurende zes weken werkte hij samen met Stichting Chance to influence en Stichting TalentzSkool om inzicht te krijgen in hoe gezond jongeren hun leefomgeving vinden. Nu het project is afgerond, hoopt Lutkenhaus dat hij anderen kan inspireren om jongeren niet als onderzoeksobjecten te zien, maar als onderdeel van het hele onderzoeksproces.

“In dit onderzoeksproject heb ik gebruik gemaakt van Participatory Action Research. Bij deze onderzoeksmethode gaat het om het proces en wat je van het proces kan leren. De jongeren namen het voortouw bij het bedenken van social media en zo kregen we ontzettend veel nieuwe inzichten omdat we de kaders niet vooraf hebben vastgezet” vertelt Lutkenhaus.

Discussies door zelfontworpen T-shirts en raps

Aan het onderzoek deden 20 jongeren mee die gedurende zes weken een aantal creatieve opdrachten kregen. Deze opdrachten varieerden van het ontwerpen van shirts of hashtags tot het bedenken van raps en het maken van social media challenges. Aan de hand hiervan, kon Lutkenhaus met de jongeren discussiëren over welke maatschappelijke thema’s zij het meest relevant vinden en welke reacties zij daarop ontvangen. Ook ging hij met ze in gesprek over welke rol een gezonde leefstijl speelt in hun sociale en fysieke leefomgeving en met name de betekenis van rolmodellen en social media.

Samenwerking sleutel tot succes

Lutkenhaus ziet het project als een vruchtbaar experiment “ Door Participatory Action Research, zijn we echt op nieuwe inzichten gekomen. We hebben vooral geleerd dat wij, als onderzoekers, anders kijken naar de redenen voor een ongezonde leefstijl onder jongeren, dan de jongeren zelf. Hier kom je alleen achter als je met de jongeren zelf aan tafel gaat zitten. Ook de samenwerking met bestaande initiatieven zoals stichting Chance to influence en Stichting TalentzSkool is goed bevallen. Lutkenhaus: “Door de kennis en ervaring van de twee stichtingen konden we een programma ontwikkelen dat jonge deelnemers echt aansprak. Zo hebben we jongeren kunnen motiveren om actie te ondernemen. Ik hoop dat we in de toekomst andere organisaties kunnen inspireren met onze werkwijze en zo nog meer jongeren kunnen helpen met een gezondere of gelukkigere levensstijl.”

Bekijk de ervaringen van de jongeren met het project

Project influence - Movez lab

Onderzoeker