Maartje Luijk benoemd tot hoogleraar Gezinspedagogiek

Inside view of the Polak building.

Alledaagse opvoeduitdagingen in een gezin, zoals problemen rondom slapen, grenzen stellen, mediagebruik en de invloed van leeftijdsgenoten komen bij veel gezinnen aan de orde. Pedagoog prof. dr. Maartje Luijk onderzoekt wat kinderen meer of minder gevoelig maakt voor opvoedingsinvloeden en op welke manieren opvoeders het beste geadviseerd en ondersteund kunnen worden in de dagelijkse opvoedpraktijk. Zij is per 1 augustus 2020 benoemd bij de Erasmus Universiteit Rotterdam tot hoogleraar Gezinspedagogiek: Ondersteuning bij alledaagse opvoedproblemen.

De komende jaren werkt Luijk aan wetenschappelijk onderbouwde opvoedondersteuning bij alledaagse opvoedproblemen. Ze onderzoekt oorzaken en verschillen in opvoedproblemen, en voor wie en in welke omstandigheden opvoedondersteuning nut heeft. Haar onderzoek laat zien op welke manieren opvoeders het beste geadviseerd en ondersteund kunnen worden in de dagelijkse opvoedpraktijk.
Luijk doet onderzoek vanuit multidisciplinair perspectief en maakt daarbij gebruik van grootschalig cohort-onderzoek in combinatie met kleinschaliger observaties en experimenten in het ESSB Behavioral Lab. Op deze manier worden opvoeden en opgroeien vanuit meerdere oogpunten bekeken, en doet het onderzoek recht aan de toenemende diversiteit in opvoeding.

Over Maartje Luijk

Prof. dr. Maartje Luijk was vanaf 2016 Universitair Hoofddocent Gezinspedagogiek bij de EUR. Zij doet onderzoek naar de invloed van opvoeding op de ontwikkeling van kinderen. Ze publiceert in nationale en internationale wetenschappelijke tijdschriften, schreef met collega’s een veelgebruikt studieboek over Gezinspedagogiek en is via verschillende media actief in het pedagogisch maatschappelijk debat. Ze ontwikkelt en doceert meerdere vakken bij de opleiding Pedagogische Wetenschappen. Zij is programmadirecteur onderzoek Pedagogische Wetenschappen.

De leerstoel maakt onderdeel uit van het Departement of Psychology, Education and Child Studies (DPECS) van de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB).

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, kooistra@essb.eur.nl, 06 83676038