Onderzoekers Erasmus Universiteit slaan handen ineen met RADAR en Gemeente Rotterdam versterken anti-discriminatiebeleid

Als onderdeel van ‘Rotterdam Tegen Racisme’ van de Gemeente Rotterdam wordt een nieuw onderzoeksprogramma gelanceerd: Rotterdam Inclusivity Programme. Deze structurele samenwerking tussen de Gemeente Rotterdam, de anti-discriminatie organisatie RADAR en onderzoekers van de  Erasmus Universiteit Rotterdam heeft als doel om op een meer systematische wijze samen te werken in de productie van kennis over anti-discriminatie.

De samenwerking tussen gemeente, RADAR en universiteit heeft de ambitie om een beter begrip te ontwikkelen van specifiek lokale patronen van inclusie en exclusie in Rotterdam. Bijvoorbeeld, hoe zijn verschillen in aantallen meldingen van discriminatie te duiden en hoe verhoudt discriminatie zich tot kansenongelijkheid. Ook wordt er onderzocht wat de impact van verschillende strategieën en instrumenten op het bevorderen van inclusiviteit is, zoals maatregelen die in het kader van Rotterdam Tegen Racisme worden genomen. “Deze samenwerking legt een belangrijke basis, niet alleen voor een beter begrip van patronen van discriminatie, maar ook voor een ‘verwetenschappelijking’ van de aanpak van discriminatie”, aldus de programmadirecteur prof.dr. Peter Scholten.

Publiek toegankelijke inclusiviteitsindex

Om zichtbaar te maken welke trends en patronen van exclusie er zijn op lokaal niveau, waar mogelijk op het niveau van wijken of buurten, wordt er een inclusiviteitsindex ontwikkeld. Diepgaande studies zullen helpen dergelijke trends en patronen beter te begrijpen en te verbinden met analyses van specifieke benaderingen om inclusiviteit te bevorderen, zoals inclusiviteitsbeleid in wijken, buurten of in de activiteiten van diverse organisaties. In het programma wordt nauw samengewerkt met de Gemeente Rotterdam, zodat de kennis direct ingezet kan worden voor ontwikkelen van nieuw beleid. Ook zal de inclusiviteitsindex openbaar toegankelijk worden gemaakt.

Volgens Afiah Vijlbrief en Tikho Ongh van RADAR “De samenwerking zal de kennisbasis van anti-discriminatiebeleid versterken en zal het bijdragen naar een meer effectieve benadering van inclusiviteit in Rotterdam.”

Over het Rotterdam Inclusivity Programme

Het programma wordt ondersteund door de Gemeente Rotterdam, het Erasmus Initiative Vital Cities and Citizens (Dr. Maria Schiller), en de onderzoeksgroep Governance of Migration and Diversity (Dr. Asya Pisarevskaya and Angelique van Dam). Studenten van de master Governance of Migration and Diversity doen mee aan het onderzoek als onderdeel van hun afstudeerscripties. Dit jaar zal al een aantal studenten zich werpen op casestudies in Rotterdam. Volgend jaar zal een tweede groep studenten van start gaan en zich richten op bepaalde patronen in de inclusiviteitsindex.

Peter Scholten ziet het programma als een investering in een structurele onderzoeksagenda op het terrein van anti-discriminatiebeleid, wat niet alleen een kernbelang is vanuit sociaal-wetenschappelijk perspectief maar ook juist van belang voor de Erasmus Universiteit en de stad Rotterdam. In de toekomst zal gekeken worden of het programma ook uitgebreid kan worden naar andere steden, zoals Leiden en Den Haag.

Onderzoeker

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 06 83676038, kooistra@essb.eur.nl