Online jeugdhulp: De toekomst van zorg in het post-COVID tijdperk

In de nasleep van de COVID-19 pandemie heeft de wereld zich in snel tempo aangepast aan een 'nieuw normaal'. In de Jeugdhulp was er een abrupte verschuiving naar online interventies en ondersteuning als noodzakelijke reactie op de pandemie. Tegelijkertijd heeft dit ook beter de potentie en mogelijkheden van technologie en online werken met kinderen, ouders en gezinnen blootlegde. Dr. Joyce Weeland merkt op dat deze waardevolle hulpmiddelen en inzichten nu de pandemie voorbij zijn niet altijd doorontwikkeld worden. Bovendien lijken de visies op de inzet van technologie vanuit beleid en prakijk niet altijd in een lijn. Daarom organiseert ze op dinsdag 17 oktober het online symposium "Online werken in de Jeugdhulp: Het Nieuwe Normaal?". Hierin komt de gezamenlijke missie naar voren: het optimaliseren van ondersteuning voor ouders, kinderen en gezinnen in deze digitale tijd.

Lessen blijven toepassen

Het evenement beoogt een platform te zijn waar onderzoek, ontwikkeling, praktijk en beleid samenkomen. "Nu we na de COVID-maatregelen weer face-to-face kunnen ontmoeten, is er een risico dat we volledig teruggaan naar onze oude werkwijzen,” waarschuwt dr. Weeland. “Als dat gebeurt, gaan waardevolle lessen en ontwikkelingen wellicht verloren. Dit is belangrijk, want technologie is niet alleen geschikt om jeugdhulp efficiënter of goedkoper te maken, maar kan soms ook ondersteuning en zorgecht beter maken. Bijvoorbeeld omdat je andere doelgroepen bereikt, het laagdrempeliger kan zijn dan face-to-face, je een kijkje in de woonkamer van gezinnen krijgt, je werkende gezinsleden de mogelijkheid geeft aan te sluiten.”

Veelbelovende toekomst

De toekomst van online jeugdhulp ziet er volgens haar veelbelovend uit, maar met voorbehoud: "Ik zie een toekomst voor ons waarin we een mix hebben van online en face-to-face benaderingen. Technologie zal ongetwijfeld een steeds grotere rol spelen, maar altijd in harmonie met menselijke interactie."

Live rondetafelgesprek

Deelnemers krijgen voorafgaand aan het symposium toegang tot een online platform met bijdragen van verschillende sprekers uit praktijk en onderzoek. Deze kunnen ze in hun eigen tijd bekijken. "Alle sprekers brengen een schat aan inzichten over onder meer wat werkt, nieuwe tools en het ontwikkelingsproces," vertelt ze enthousiast. Het hoogtepunt? "Ik kijk specifiek uit naar het live rondetafelgesprek. Ik ben heel benieuwd naar wat het panel en de deelnemers denken over hoe we duurzaam kunnen investeren in de inzet van technologie in de jeugdhulp.”

Voor wie is het symposium?

Hoewel het symposium bedoeld is voor een breed scala aan professionals, benadrukt dr. Weeland dat het met name relevant is voor degenen die betrokken zijn bij beleid, praktijk of onderzoek in de jeugdhulp. "Het is voor iedereen die graag meer wil weten over online werken, over technologische tools, voor wie benieuwd is naar wat we weten over de effectiviteit ervan, die inspiratie wil opdoen over de mogelijkheden, of wil weten wie er allemaal (nog meer) met dit onderwerp bezig zijn." Ze hoopt dat deelnemers "geïnspireerd raken en optimistisch zijn over de toekomst van ons veld" en voegt toe: "Ik hoop dat er nieuwe samenwerkingen en contacten ontstaan en dat we samen een stap dichter bij een gezamenlijke kennisagenda komen. We hebben uiteindelijk immers een gezamenlijke missie: zo veel mogelijk ouders, kinderen en gezinnen zo goed mogelijk ondersteunen."

Het symposium bestaat uit twee delen. Vanaf 10 oktober krijgt men toegang tot een online platform met de laatste wetenschappelijke inzichten over online jeugdhulp. Het evenement wordt op 17 oktober afgesloten met een rondetafelgesprek onder leiding van dr. Inge Bastiaanssen (Nederlands Jeugdinstituut (NJI) en lector Participatieve Innovatie in het Jeugdlandschap bij de Avans Hogeschool). Hier zullen deelnemers samen vraagstukken en uitdagingen van online preventie identificeren.

Meld je aan voor het symposium.