Blogpost: Stagelopen bij het NJi: wat doe je dan eigenlijk?

Blog #7 Opvoedvraagstukken in een Diverse Samenleving
Jongeren lopen de trap op in hun middelbare school.
Michelle Muus

Tijdens mijn zoektocht naar een stage voor mijn Master Opvoedvraagstukken in een Diverse Samenleving, was mijn doel om een stage te vinden die zich richt op verandering in huidige systemen omtrent jeugdzorg en vooral gezinszorg. Tijdens deze master is systeemgericht denken en de huidige mate van diversiteit binnen de jeugdzorg de rode draad. Echter, in de huidige kennisinstituten wordt deze kennis nog beperkt gedeeld. Toen ik zag dat het NJi projectteam Richtlijnen en kwaliteitskaders opzoek was naar een stagiaire, was ik er als de kippen bij. Als er één locatie is die verandering teweeg kan brengen, is dat het NJi.

Het NJi is een nationaal kenniscentrum dat actuele kennis over opgroeien verzamelt, verrijkt, duidt en deelt. Het NJi brengt kennis over jeugd en opgroeien onder de aandacht en helpt om deze kennis toe te passen in de praktijk. Deze kennis bestaat uit lokale, regionale, nationale en internationale kennis die wordt gevormd door ouders, kinderen, jongeren, professionals en wetenschappers. De vormen van kennis die verzameld worden bij het NJi zijn kennisdossiers, interventies, instrumenten, cijfers en richtlijnen.

“Een kansrijke jeugd voor ieder kind. Dat is waar ik en het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) voor gaan.”

Tijdens mijn stage hou ik mij vooral bezighouden met de richtlijnen, waarbij ik werk aan ontwikkeling, herziening en implementatie. Zo ben ik betrokken bij de ontwikkeling van de richtlijn Radicalisering en de herziening van de richtlijn Uithuisplaatsing. Daarnaast hou ik me bezig met de implementatie van de richtlijnen in het algemeen door tools te ontwikkelen die professionals in het werkveld kunnen gebruiken om de richtlijnen beter toepasbaar te maken. Tenslotte ben ik betrokken bij zaken omtrent diversiteit en inclusie, systeemgericht hulpverlenen en professionalisering. Dit maakt dat de stage een goede mix is van het opdoen van nieuwe ervaringen en het toepassen van de opgedane kennis in de praktijk. Ik hoop in de toekomst nog vele acties te ondernemen voor een inclusieve opvoeding voor ieder kind en gezin, binnen elke regio met alle achtergronden en identiteiten.

Geschreven door Ashley van Adrichem, student Opvoedvraagstukken in een Diverse Samenleving

Vind je dit interessante materie? Bekijk dan vooral eens onze masteropleiding Opvoedvraagstukken in een diverse samenleving