Subsidie voor EMPO voor opzetten Opleidingsschool

klaslokaal met kinderen die spelend leren
Michelle Muus

De nieuwe masteropleiding van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO), heeft een meerjarige subsidie van 500.000 euro ontvangen van het Ministerie van Onderwijs (OCW) voor het opzetten van een Opleidingsschool.

Een Opleidingsschool is een samenwerkingsverband waarin lerarenopleidingen intensief samenwerken met scholen om aanstaande leraren zo goed mogelijk op te leiden. De EMPO Opleidingsschool bestaat uit 19 schoolbesturen (variƫrend in grootte van 4 tot 65 basisscholen per bestuur), de gezamenlijke master EMPO van de Vrije Universiteit Amsterdam, Universiteit van Amsterdam en Universiteit Leiden, en de EMPO van de EUR.

Het samenwerkingsverband wil vanuit een collectief beroepsbeeld en in nauwe samenwerking tussen scholen, besturen en universiteiten studenten opleiden tot competente leraren op academisch masterniveau die met hun specifieke kennis en vaardigheden kunnen bijdragen aan sterk basisonderwijs. Naast het gezamenlijk opleiden van leraren houdt de opleidingsschool zich ook bezig met gezamenlijke professionalisering en onderzoek.

Aan de EMPO Aspirant Opleidingsschool nemen vanuit de EUR deel: prof. Sabine Severiens, Rian Zijderveld (ESSB) en Tjitske Bergsma (NIVOZ).

Bekijk de introductiefilm voor meer informatie.

Coordinator
Rian Zijderveld