Veerkracht onder ruim 700 basisschoolleerlingen onderzocht via lessenreeks

Ben Wicks via Unsplash.com

De afgelopen maanden hebben alle kinderen ervaren hoe de hele wereld ineens op z’n kop kan staan. Sommige kinderen kunnen beter omgaan met tegenslagen en stress dan andere kinderen. Wat maakt het ene kind nu veerkrachtiger dan het andere kind? Dat onderzoeken dr. Brian Godor en dr. Ruth Van der Hallen van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) samen met 700 kinderen uit de regio Rotterdam-Rijnmond in een uniek burgerwetenschapsproject.

Het project bestaat uit een lessenreeks waarin de kinderen door middel van onderzoekend leren aan de slag gaan met hun eigen veerkracht. Hoe ga ik om met moeilijke situaties en, als ik me daar niet fijn bij voel, hoe kan dat beter of anders? Ze leren hun eigen valkuilen te vinden en hoe hier mee om te gaan op een manier die voor hen werkt. De kinderen doen hun eigen onderzoekje en helpen in deze lessen dr. Brian Godor en dr. Ruth Van der Hallen met hun grotere onderzoek naar veerkracht bij kinderen. Godor en Van der Hallen leggen meer uit over het onderzoek in dit filmpje, dat ook tijdens de lessenreeks wordt vertoond.

Zelf onderzoek doen én bijdragen aan groter wetenschappelijk onderzoek

Het mes snijdt dus aan twee kanten in dit project. Enerzijds leren de kinderen zichzelf en hun eigen veerkracht beter kennen. Anderzijds dragen ze door middel van hun eigen onderzoekje bij aan een groter onderzoek naar de veerkracht van Rotterdamse kinderen. “De tijd waarin we ons bevinden laat ons zien dat het belangrijk is dat kinderen en jongeren leren omgaan met tegenslag en veranderingen, en veerkracht kunnen tonen”, vertelt onderzoeker dr. Ruth Van der Hallen.

Breed onderzoek naar veerkracht

Het onderzoek is echter breder dan alleen veerkracht tijdens de coronacrisis: welke variabelen voorspellen wie er veerkrachtig is en goed kan omgaan met tegenslag in het algemeen? Dat kan over grote dingen gaan, zoals het verlies van een naaste. Maar ook over kleinere zaken zoals een teleurstellend cijfer behalen op school.

Vroeg over veerkracht beginnen

Voor scholen is het juist nu een mooi moment om met dit onderwerp aan de slag te gaan. “Onze inzet is om dit op vroege leeftijd onderwerp van gesprek te maken op school en thuis, en dat kinderen vaardigheden hierin ontwikkelen. Want hoe vroeger ze hiermee leren omgaan, hoe sterker ze de wereld in stappen als jongere”, licht Van der Hallen toe. “Dat is ook de reden dat we hebben gekozen om dit onderwerp met een citizen science-project te onderzoeken. En daarnaast is het belangrijk dat kinderen en jongeren in aanraking komen met zelf onderzoek doen.” 

Universitair Docent
Universitair Docent
Meer informatie

Dit project is een samenwerking tussen het EUR Wetenschapsknooppunt en de Erasmus School of Social and Behavioural Studies. De uitkomsten van het onderzoeksproject van dr. Brian Godor en dr. Ruth Van der Hallen worden begin 2021 verwacht. De eerste resultaten worden in een webinar in januari 2021 teruggegeven aan de deelnemende scholen. 

Meral van Leeuwen, persvoorlichting EUR: 06-40264367 of press@eur.nl