Wolfgang Ebbers lid Taskforce Gedragswetenschappen digitale hulpmiddelen Covid-19

Op verzoek van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport neemt prof. dr. Wolfgang Ebbers van de Erasmus Universiteit Rotterdam zitting in de Taskforce Gedragswetenschappen die zich buigt over de gedragswetenschappelijke aspecten van digitale hulpmiddelen voor de beheersing van Covid-19. De leden van de Taskforce adviseren het ministerie vanuit gedragswetenschappelijke expertise door te reflecteren op voorstellen voor digitale hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld een app. Om deze hulpmiddelen een succes te maken, is het noodzakelijk antwoord te krijgen op belangrijke vragen zoals hoe de acceptatie van de digitale hulpmiddelen vergroot kan worden, hoe ongewenste effecten te minimaliseren, en gewenst gedrag juist te optimaliseren. Daarnaast heeft de taskforce de mogelijkheid om te adviseren buiten de bestaande ontwikkelingen om.

De Taskforce Gedragswetenschappen draagt vanuit gedragswetenschappelijke expertise bij aan de ontwikkeling, het uitrollen en de operationele fase van digitale middelen bij de beheersing en opvolging van Covid-19-infecties. De samenstelling van de taskforce is dusdanig dat er bij de verschillende leden expertise aanwezig is om het bereik in de samenlevig zo groot mogelijk te maken. Deze expertise omvat onder andere e-health, m-health (gebruik van mobiele toepassingen in de gezondheidszorg), e-communicatie, digital health, ethiek en filosofie.

De expertise van Wolfgang Ebbers  ligt op het gebied van digitalisering van het contact tussen burgers en overheid. Ebbers heeft veel ervaring met onderzoek naar adoptie, gebruik en effecten van grote publieke ICT voorzieningen en digitale overheidsdiensten onder burgers. Hij is bijzonder hoogleraar ‘ICT en strategisch innoveren in de publieke sector’ bij de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences.

RIVM corona gedragsunit

Naast de taskforce Gedragswetenschappen  is er bij het RIVM onlangs een corona-gedragsunit gestart. De taskforce werkt ook samen met deze experts bij het RIVM. In de Wetenschappelijke Adviesraad voor deze gedragsunit  hebben onder meer In de tijdelijke hebben onder meer prof. dr. Monique Buijzen en prof. dr.  Semiha Denktas, beiden gedragswetenschappers bij de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, zitting.

Marjolein Kooistra, ESSB communicatie, kooistra@essb.eur.nl. 06 83676038