De rol van wetenschappers in de samenleving – discussie & prijsuitreiking ORS awards

donderdag 17 nov 2022, 15:00 - 17:00

Van der Goot M1-17 (Tokyo)

Schrijf je hier in Voeg toe aan agenda
Discussie tijdens Science Hotel
Fred Ernst

De roep om als wetenschappers te communiceren en zich in te zetten voor de samenleving wordt steeds luider, onder meer vanuit de politiek, de samenleving en wetenschappelijke financieringsinstanties. De huidige crises - klimaat, ongelijkheid, Covid19 - vragen om betrokkenheid en inzet van wetenschappers. Net als tijdens de Covid19 pandemie, toen de wetenschap centraal stond. Tegelijkertijd raakt de samenleving steeds meer gepolariseerd, waardoor het voor wetenschappers moeilijk en soms zelfs gevaarlijk wordt om de dialoog met de samenleving aan te gaan, zoals blijkt uit de toename van bedreigingen, intimidatie en haatmail.

Een gesprek over de rol van wetenschappers in de samenleving en de prijsuitreiking voor de eerste winnaars van de Erasmus Open & Responsible Science Awards.

Tijdens het gesprek zullen enkele van de volgende vragen worden gesteld en zal daarover gediscussieerd worden:

• Wat zou de rol van wetenschappers moeten zijn?
  • Moeten onderzoekers zich meer inzetten in de samenleving om problemen in de echte wereld op te lossen, of moeten zij zich houden bij het publiceren in de beste tijdschriften?
  • Hoe kun je jouw positie als een onafhankelijke wetenschapper doen overeenstemmen met jouw eigen meningen en waarden?
  • Hoe verhoudt zich dit tot de veiligheid van wetenschappers in hun privéleven?
  • Hoe verhoudt zich dit tot academische vrijheid, wat bedoelen we hiermee en welke vormen van bescherming biedt de universiteit jou?
  • Is het de verantwoordelijkheid van wetenschappers om hun kennis zoveel mogelijk te verspreiden, of is dat mogelijk schadelijk voor de objectiviteit van en het vertrouwen in de wetenschap?
  • Is het verstandig als wetenschapper om deel te nemen aan openbare discussies, of is het jouw morele plicht?

Sprekers

• Annelien Bredenoord
    Prof. Annelien Bredenoord

Rector magnificus Erasmus University Rotterdam

• Prof. Ronald van Raak

Professor of Erasmian Values, ESPhil

• Portret Marion Koopmans
    Prof. Marion Koopmans

Professor of Public Health Virology, Erasmus MC

• Dr. Yogi Hale Hendlin

Environmental Philosopher and Public Health Scientist, ESPhil

• Geert Maarse

• Daan Stam
    Prof. Daan Stam

Professor of Innovation Management, RSM

Register here

Erasmus University Rotterdam handles your information confidentially. Your data you will only be used for logistical purposes of this event. After this event has taken place, all data will be deleted. More information: Privacy Statement.