Erasmus Universiteit Rotterdam lanceert een nieuwe MOOC ‘The Politics of Skepticism’

Erasmus Universiteit Rotterdam lanceert een nieuwe MOOC ‘The

In een nieuwe Massive Online Open Course (MOOC) nemen filosofen van de Erasmus Universiteit Rotterdam je mee op een toer langs een aantal belangrijke momenten in de geschiedenis van Scepticisme, zijn religieuze en politieke gevolgen, evenals de voortdurende filosofische relevantie voor de wetenschap en samenleving vandaag de dag. Op locatie in Rotterdam, Haarlem, Oxford en Hamburg, adresseren Wiep van Bunge, professor in de geschiedenis van de filosofie en Tim de Mey, assistent-professor in de theoretische filosofie, de politiek van scepticisme.

Van de meest fundamentele kwesties tot de toepassingen in de politiek

In de MOOC 'The Politics of Skepticism' leer over je de geschiedenis van Scepticisme van de oude Grieken tot vandaag, met bijzondere aandacht voor de politieke gevolgen van het ondervragen van de mens over de mogelijkheid om de wereld en zichzelf met zekerheid te kennen. Allereerst bespreken Van Bunge en De Mey de debatten tussen Plato en de Sophisten, de opkomst van het christendom in de Romeinse wereld en de zogenaamde 'Skeptical Crisis' van de Renaissance, evenals Pierre Bayle’s en David Hume’s Scepticisme. Daarnaast wordt de ‘Natural Law’ traditie onderzocht en de relatie tussen scepticisme en conservatisme.

In het tweede deel, worden de systematische relaties tussen scepticisme en politiek onderzocht. Wat is sceptische twijfel? Wanneer is twijfel relevant? Hoe gaat het met scepticisme over tolerantie en vrijheid van meningsuiting? En kan het ons helpen om politieke problemen op te lossen, zowel op een kritische als creatieve manier.

Deze MOOC overbrugt de kloof tussen theorie en praktijk, tussen de scherpste, conceptuele en fundamentele problemen enerzijds en de meest directe, historische en systematische toepassingen in de politiek anderzijds.

Voor wie?

Deze cursus is bedoeld voor iedereen die geïnteresseerd is in een van de meest fundamentele problemen in de filosofie: hoe kunnen we onze cognitieve claims over de wereld waarin wij leven rechtvaardigen, met daarin god(en), samenlevingen en onszelf?

Geïnteresseerd?

Op Coursera kun je je vanaf 22 mei aanmelden voor deze MOOC. Je kunt op elke gewenst moment met de cursus beginnen en op je eigen tempo het programma doorlopen. Je ontvangt feedback van je medestudenten.