Aanmelden voor de Erasmus Charity Run was een gemakkelijke beslissing voor Derman

Student Umut Derman Tacyildiz staat bij de balustrade op de eerste verdieping in het Polak Building.

Slechts een paar weken na het starten van zijn masteropleiding filosofie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam werd Umut Derman Tacyildiz geconfronteerd met een probleem. Alles ging goed met zijn nieuwe leven in Nederland, maar hij moest een belangrijke beslissing nemen. Hij moest in zijn eerste semester twee vakken kiezen, echter waren er maar liefst 18 opties waardoor de keuze voor Derman bijna onmogelijk was.

“Ik wilde echt alle vakken volgen,” legt de enthousiaste Masterstudent uit Turkije uit, “Maar dat is geen optie, want er zitten te weinig uren in een dag.”

Veel gemakkelijker was zijn beslissing om deel te nemen aan de Erasmus Charity Run, waarbij hij 10,5 kilometer hardloopt door de straten van Rotterdam en geld inzamelt om andere toekomstige getalenteerde studenten te steunen bij het verwezenlijken van hun ambitie om te studeren aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Deze beurs maakt mijn dromen waar

“Zonder mijn beurs was ik niet in staat geweest om naar een van de beste universiteiten van Europa te gaan voor een gedoceerde masteropleiding. Ik weet dat er veel studenten zijn die hun studie in een ander land willen voortzetten, maar dat het voor hen gewoon te duur is. Mijn beurs van het Erasmus Trustfonds dekt zowel mijn collegegeld als mijn kosten voor levensonderhoud, zodat ik mij kan concentreren op mijn studie. Ik ben erg dankbaar voor mijn beurs en wil mijn steentje bijdragen om toekomstige studenten aan te moedigen om aan de EUR te komen studeren.”

Student Umut Derman Tacyildiz kijkt serieus in de camera.

Derman groeide op in Sivas in Centraal-Anatolië en volgde zijn bachelor studie in de kuststad Izmir. Toen hij zich realiseerde dat filosofie zijn passie was, wist hij dat een studie in het buitenland de beste manier was om zijn potentieel te verwezenlijken. Het kostte tijd om te kiezen waar hij heen wilde, want er zijn meer dan tien universiteiten die een masteropleiding filosofie aanbieden.

Het verschil bij Erasmus was persoonlijk: “Ik schreef e-mails aan alle universiteiten, maar de meesten antwoordden door alleen maar feiten van hun websites te knippen en te plakken. Ik had het gevoel dat het toelatingsbureau van de EUR mij echt begreep. Ik was een gewone jongen uit het buitenland die niets van Nederland wist, maar ze waren erg geduldig en namen de tijd om al mijn vragen te beantwoorden. Zodoende vertelden zij mij ook over het Erasmus Trustfonds Scholarship Programma, die er uiteindelijk voor zorgde dat mijn hoop en dromen werkelijkheid werden.”

Rennen voor scholarship studenten

“Daarom wil ik meedoen aan de Erasmus Charity Run. Het is een kwart marathon, dus het is niet te uitdagend en ik kijk er naar uit. Ik ga hard trainen om een goede tijd neer te zetten en ik hoop dat mensen mij zullen sponsoren.”

In 2023 bracht de Erasmus Charity Run een recordbedrag van € 21.447,00 op. Het evenement wordt op zondag 14 april, 2024 gehouden als onderdeel van het lustrum van de universiteit, die dit jaar 110 jaar bestaat.

Ondertussen geniet Derman ervan om deel uit te maken van een gemeenschap van studenten van over de hele wereld die net zo toegewijd zijn aan hun academische studies. “Ik ben niet de enige buitenlander die nieuw is in Nederland en niet zeker weet wanneer je het vuilnis buiten zet”, zegt hij. “Veel van ons raken gewend aan het leven in een nieuw land, ik maak vrienden en de beurs van het Erasmus Trustfonds Scholarship Programme helpt enorm.

Hij denkt al na over een onderwerp voor zijn masterscriptie en overweegt zich te verdiepen in het werk van de politieke filosofen Nietzsche of Foucault. Verder vooruitkijkend overweegt Derman om in de academische wereld te blijven en te promoveren, het liefst in Europa.

Wil jij ook talentvolle studenten als Derman helpen met een beurs? Ondersteun één of meer deelnemers van de Erasmus Charity Run via deze link.