"Ann Masten beziet de wereld vanuit de behoeften van een kind"

Patrick O'Leary

Prof.dr. Ann Masten van de Universiteit van Minnesota krijgt een eredoctoraat voor haar onderzoek naar veerkracht bij jongeren en gezinnen. De uitreiking is tijdens de 109e dies natalis van Erasmus Universiteit Rotterdam met het thema: ‘Resilient cities and societies for future generations'.

‘Not investing in the next generation is immoral’, is een uitspraak van Ann Masten die bij erepromotor Loes Keijsers van Erasmus School of Social and Behavioural Sciences is blijven hangen en vat de drijfveren van de wetenschapper goed samen. “Daarmee wil ze zeggen dat wij als volwassenen van nu verantwoordelijk zijn voor het bieden van een omgeving aan jongeren waarin zij goed kunnen opgroeien”, zegt de hoogleraar Clinical Child and Family Studies. “Ze beziet de wereld vanuit de behoeften van een kind. Daar ben ik in mijn werk erg door geïnspireerd en met mij vele anderen.”

Ann Masten is hoogleraar bij het Institute of Child Development aan de Universiteit van Minnesota. Ze voltooide in 1981 bij die universiteit ook haar PhD in de klinische psychologie. Masten ontving in 2014 de American Psychological Association Urie Bronfenbrenner prijs. Ook draagt ze de titel van Regents Professor, een zeer prestigieuze erkenning in de Verenigde Staten.

Veel optimisme

Volgens Keijsers kun je niet om het werk van Ann Masten heen als je het hebt over veerkracht bij jongeren. In haar sleutelwerk 'Ordinary Magic: Resilience Processes in Development' (sinds 2001 11604 keer geciteerd) klinkt veel optimisme door. Masten betoogt dat veerkracht bij alle kinderen aanwezig is, en dat alle kinderen tijdens hun ontwikkeling aanmoediging en kansen nodig hebben om te slagen. “Een kind dat bijvoorbeeld thuis iets traumatisch meemaakt, is niet gelijk verpest, maar kan sterker terugkomen. Zij heeft ons geleerd om anders naar veerkracht te kijken en meer oog te hebben voor de patronen achter die veerkracht.”

Zo deed ze tijdens de coronapandemie onderzoek om veerkracht beter te begrijpen bij gezinnen. “Ze heeft hierbij oog voor de wisselwerking tussen complexe processen die op allerlei niveaus plaatsvinden.” Met die complexe dynamiek in het achterhoofd wil ze ook naar oplossingen zoeken die de basis kunnen vormen voor beleid. Keijsers: “Wat het werk van Masten zo goed maakt is haar grondige theoretische onderbouwing. Daar kunnen andere onderzoekers op voortborduren en haar werk daagt hen uit om andere vragen te stelen.”

Dienend aan de wereld

Wat Keijsers het meest in de eredoctor waardeert is haar dienende rol aan de wereld. Masten is inmiddels 71 maar is nog lang niet van plan te stoppen, weet ze. “Masten is een van de allergrootste namen in ons veld, maar ze is altijd benaderbaar. Toen ik haar vertelde over haar eredoctoraat zij ze gelijk: ‘wanneer ik naar Rotterdam kom, lijkt het me heel leuk om ook met jonge onderzoekers te kunnen spreken’. Iemand die zo op een voetstuk staat en toch zo benaderbaar blijft, is echt een zeldzame combinatie.”

Professor Ann Masten krijgt op dinsdag 8 november haar eredoctoraat tijdens de 109e dies natalis van Erasmus Universiteit Rotterdam met het thema: ‘Resilient cities and societies for future generations'. Meld je aan voor de ceremonie

Op maandag 7 november verzorgt Ann Masten een masterclass vanuit het Erasmus Initiative Vital Cities and Citizens. Deze bijeenkomst op de campus is voor iedereen vrij toegankelijk, maar aanmelden is wel verplicht.