Annelien Bredenoord: “De wereld is niet Nederlandstalig, en Rotterdam trouwens ook niet”

Image of campus Woudestein
Geisje van der Linden

Annelien Bredenoord is inmiddels bijna een jaar rector magnificus aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Met Rotterdams magazine Vers Beton sprak ze uitgebreid over onder andere het creëren van maatschappelijke impact, de groei van het aantal studenten en bedreigingen van wetenschappers. “Wetenschappelijke kennis wordt beknot. Dat vind ik zorgwekkend en is echt een groot probleem.”

Met het maken van positieve maatschappelijke impact, het credo van onze universiteit, was Bredenoord zelf ook al actief bezig in haar wetenschappelijke carrière. Goed en belangrijk onderwijs en onderzoek moeten ook buiten de universiteitsmuren terechtkomen en toegepast worden. “De kennis zelf is niet genoeg. Het duurt nu 8 tot 10 jaar voordat een wetenschappelijke publicatie in de maatschappij belandt. Dat is kwalijk, zeker wanneer bepaalde kennis de kwaliteit van leven kan verbeteren, levens kan redden, of bijvoorbeeld de klimaatadaptatie kan versnellen”, stelt Bredenoord.

“Gezondheidsverschillen, maar ook sociaal-economische verschillen beginnen eigenlijk al voor de geboorte"

De universiteit en de stad Rotterdam

Als voorbeeld van de invloed die de Erasmus Universiteit Rotterdam heeft, noemt ze het onderzoek in Rotterdam-Zuid: “Gezondheidsverschillen, maar ook sociaal-economische verschillen beginnen eigenlijk al voor de geboorte. Om dat aan te pakken moet je niet beginnen met twintigers die ergens aankloppen, maar veel eerder, met een preventieve aanpak. Om daar de juiste oplossingen voor te vinden moet je eerst heel goed weten waar de problemen zitten. Dat is deel van het onderzoek wat we doen. Het is heel erg geworteld in de stad.”

Onze universiteit heeft met ruim 35.000 studenten een grote invloed op Rotterdam. Actueel is ook de grote kamernood. “Mensen denken dat dat komt door internationale studenten, maar dat is niet waar. Onze Nederlandstalige opleiding bestuurskunde groeit het hardst, en we zitten vrij stabiel op 25 procent internationale studenten. Bovendien komt het grootste deel daarvan uit de Europese Unie. Die zijn we verplicht om aan te nemen. Al zouden we het willen kunnen we daar niets aan doen. En dat willen we niet, want de international classroom is een kenmerk van deze universiteit. Studenten noemen die verrijking een reden om hier te gaan studeren. We hebben 178 nationaliteiten onder ons personeelsbestand. De wereld is niet Nederlandstalig, en Rotterdam trouwens ook niet.”

Bedreigingen

Een groot probleem bij het creëren van maatschappelijke impact zijn de bedreigingen aan het adres van wetenschappers. “Mensen worden met dreigementen en intimidatie het woord ontnomen. Wetenschappelijke kennis wordt beknot. Dat vind ik zorgwekkend”, aldus Bredenoord. “We willen wetenschappers aanmoedigen om hun kennis te delen en de wereld in te gaan. Maar als dat zo onveilig is snap ik dat een deel denkt van nou, ik trek me maar een beetje terug. Dat is precies het tegenovergestelde van wat we willen.”

Lees het hele interview bij Vers Beton.

Meer lezen over prof.dr. Annelien Bredenoord.