Bijzondere Eurekaweek 2020 van start

Vandaag zijn bijna 4000 eerstejaarsstudenten van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) begonnen aan een bijzondere Eurekaweek. Vanwege de coronamaatregelen volgen de kersverse studenten een ‘blended’ programma om de universiteit, de stad Rotterdam én elkaar te leren kennen. Locoburgemeester Bert Wijbenga wenste in de live talkshow alle deelnemers een fantastische week toe en bedankte het Eurekaweekbestuur ervoor dat de week, ondanks alle maatregelen, toch nog doorgang kon vinden.

Van 17 tot en met 20 augustus 2020 doen de studenten allerlei online en offline activiteiten. Ze zullen ieder één dag in de stad doorbrengen met o.a. een interactieve game om Rotterdam te leren kennen, in een klein groepje picknicken in het park bij de Euromast en een informatiemarkt op de campus.

Rotterdam, de universiteit en elkaar leren kennen

De drie online dagen vinden plaats op een interactief digitaal platform waar je in contact komt met andere studenten en alle informatie vindt over de stad Rotterdam, de Erasmus Universiteit en je nieuwe studentenleven. Op het platform opende de Eurekaweek op zondagavond 16 augustus met een online talkshow waarin o.a. locoburgemeester Bert Wijbenga en rector Rutger Engels te gast waren.

Een vliegende start

“Ik wens alle deelnemers een fantastische week toe”, zei Wijbenga in de uitzending. “Dankzij het bestuur van de Eurekaweek is het nog steeds mogelijk om de week door te laten gaan, zodat alle eerstejaars een vliegende start aan hun studententijd in Rotterdam kunnen geven.” Rutger Engels, rector magnificus EUR, voegde daar nog een advies aan alle eerstejaarsstudenten aan toe: “Het is een nieuw, zeer vormend deel van je leven. Zoek hulp als je denkt dit nodig te hebben. Andere studenten zijn altijd een goede bron van steun, dus sluit je aan bij een studentenorganisatie. En als er problemen zijn, meld dat alsjeblieft bij ons.”

Alles volgens coronarichtlijnen

Alle fysieke activiteiten zijn ingericht volgens de richtlijnen van het RIVM. Daarnaast wordt alle deelnemers op het hart gedrukt zich aan de regels te houden en dus drukke plekken te vermijden, elkaar de ruimte te geven en 1,5 meter afstand te houden. Daarnaast wordt op alle plekken waar fysieke bijeenkomsten zijn toezicht gehouden op de drukte en is er desinfectiegel aanwezig.

Positieve reacties deelnemers

De continu veranderende situatie omtrent COVID-19 vereist veel creativiteit van het Eurekaweekbestuur. “Het was een enorme uitdaging, maar elke EUR-student verdient een leuke introductieweek, ook in deze tijd. Als ik om me heen kijk zie ik veel vrolijke gezichten en hoor ik dat deelnemers blij zijn dat er iets wordt georganiseerd”, zegt Sander Doude van Troostwijk, voorzitter van het Eurekaweekbestuur.

Eurekaweek 2020

Meral van Leeuewen, persvoorlichter EUR: 06-40264367.