Communicatie- en gedragsonderzoeker adviseert kinderartsen over motiveren gezonde keuzes

Angela Mulligan

Hoe motiveer je kinderen om gezondere keuzes te maken? Deze vraag beantwoorde dr. Crystal Smit, postdoctoraal onderzoeker bij het Movez Lab tijdens de themadag ‘Leefstijl- meer gezonde jaren’ van de Juniorafdeling van de Nationale Vereniging Kinderartsen (NVK). Zo’n 200 kinderartsen in opleiding kwamen online bijeen om van verschillende kinderartsen en onderzoekers meer te leren over een gezonde leefstijl bij kinderen. Met de kennis van Smit kunnen kinderartsen kinderen adviseren en betere begeleiden met het maken van gezondere keuzes.

Autonomie, competentie en verbondenheid belangrijk voor motivatie

Smit besprak tijdens haar sessie de verschillende theorieën rondom gedragsveranderingen en hoe je communicatie hiervoor kunt inzetten. Zo blijkt uit onderzoek dat het belangrijk is om rekening te houden met kinderen hun gevoelens van autonomie (ik kies er zelf voor), competentie (ik kan het) en verbondenheid (ik hoor erbij). Door met communicatie in te spelen op deze drie gevoelens kun je de motivatie van kinderen om gezondere keuzes te maken verhogen. Zo is het belangrijk voor het gevoel van autonomie bij kinderen dat artsen met hen in gesprek gaan over hun eigen drijfveren voor gezond gedrag. Smit paste deze techniek eerder toe bij haar onderzoek: “Uit mijn onderzoek waarin ik onderzocht hoe je kinderen kan motiveren om meer water drinken, bleek dat de drijfveren van kinderen zich meer focussen op de korte termijn. Zo gaven ze bijvoorbeeld aan dat ze water drinken om zich beter te concentreren op school. Langere termijneffecten van water drinken, bijvoorbeeld een gezonder gewicht, noemden ze minder vaak als drijfveer.”

Verbeter kinderen hun capaciteit en gelegenheid

Naast het ervaren van gevoelens van autonomie, competentie en verbondenheid, is het voor kinderen ook belangrijk dat ze de capaciteit (ik heb de fysieke en mentale vaardigheden) en gelegenheid (ik heb de sociale en fysieke mogelijkheden) hebben om het gezonde gedrag uit te voeren. Smit: “Om kinderen hun capaciteit te verhogen zodat ze in staat zijn om het gezonde gedrag uit te voeren, is het belangrijk dat de kinderartsen duidelijke uitleg of instructies geven aan de kinderen. Foto’s en video’s kunnen daarbij ondersteunen. Op die manier weten kinderen precies wat er van hen gevraagd wordt. Bijvoorbeeld door een afbeelding te laten zien met verschillende opties van gezonde snacks.”

Kinderartsen kregen aan het eind van de presentatie advies over hun eigen casussen. Benieuwd naar alle theorieën en kennis rondom dit onderwerp? Bekijk de presentatie.

Onderzoeker