Corona and Climate

Lezing over de relatie tussen klimaat en virussen door milieufilosoof en volksgezondheidswetenschapper Yogi Hale Hendlin.

De impact van de Covid-19-crisis op het klimaat is op zijn zachtst gezegd tegenstrijdig: naast positieve effecten zoals vermindering van de CO2-uitstoot door minder vliegtuigen in de lucht en auto's op de weg, zijn er ook veel negatieve effecten, zoals 'spookvluchten' en tientallen miljoenen dagelijks weggegooide mondkapjes. Corona en klimaatverandering zijn beide mondiale 'wicked problems’. Vanuit het idee ‘never waste a good crisis’ onderzoeken we; welke lessen kunnen we trekken uit de ecofilosofie?

Milieufilosoof en volksgezondheidswetenschapper Yogi Hale Hendlin gaat tijdens dit webinar in op de relatie tussen klimaat en virussen, en pleit voor een drastische gedragsverandering in plaats van symptoombestrijding. Is onze relatie met flora en fauna niet gedeeltelijk de oorzaak van de huidige crisis? Welke inzichten uit klimaatonderzoek bieden perspectief voor de coronacrisis en vice versa? En hoe zijn deze twee pandemieën - de ene besmettelijk, de ander chronisch - met elkaar verweven?

Corona & Climate

Universitair Docent
Dr. Yogi Hale Hendlin is universitair docent aan de Erasmus School of Philosophy en kernlid van het Dynamics of Inclusive Prosperity Initiative, Erasmus Universiteit Rotterdam. Als onderzoeker verbonden aan de University of California bij de afdeling Gezondheid & Milieu (Environmental Health Inititative) doet hij onderzoek naar de chemische en de fossiele brandstof industrieën. Hendlin publiceerde o.a. in: BMJ, Plos Medicine, Annals of Internal Medicine, MMWR en AJPH.

Deze lunchlezing is georganiseerd door Studium Generale en Capita Selecta, MFVR.