De enige plek op de campus waar je niet mag studeren

De Living Room is de plek voor studenten om te ontspannen en te verbinden
Sigita en twee student-assistenten
Poolen in Living Room

Midden op campus Woudestein staat een grote witte tent. Het is de Living Room, die onlangs weer geopend is. “Sommige studenten denken misschien dat het een coronatestlocatie is, maar dat is het niet. Het is juist een plek voor studenten om te ontspannen, spelletjes te doen, kletsen of een luisterend oor te vinden”, vertelt Sigita, student-assistent en studenten host van de Living Room. “Studeren mag hier niet. Je moet hier poolen, airhockeyen of gewoon relaxen.”

Plek om te ontstressen

De Living Room bestaat uit twee gedeelten. Aan de ene kant kan je rustig zitten, relaxen en informatie vinden over studentenwelzijn en persoonlijke ontwikkeling. De andere kant van de ‘huiskamer’ is de actieve kant. Hier staan (sociale) bordspellen, een tafelvoetbaltafel en pooltafel. Er kan ook Airhockey gespeeld worden. “Studenten mogen overal gratis gebruik van maken. Binnenkort komen de massagestoelen terug. Op de eerste dag vroegen drie studenten daar al naar. We organiseren daarnaast activiteiten. Binnenkort een cursus haken. Dat helpt enorm tegen stress. Studenten hebben tegenwoordig erg veel stress.” Er is ook altijd een host (die student is) aanwezig. Vandaag is dat Sigita. “Het is gelijk een feestje als je binnenkomt en zij is de host. Ze staat voor iedereen klaar ”, zegt Robin Eijlers, Project Lead Student Wellbeing. Sigita vertelt dat ze hier echt voor alle studenten zijn: “Het maakt niet uit wat je achtergrond is. Elke student mag hier naartoe komen.”

Airhockey in Living Room

Studenten zijn enthousiast

De nieuwe locatie van de Living Room werd geopend tijdens het Student Wellbeing Festival in november 2021. Alles draaide om plezier hebben, ontspannen, elkaar ontmoeten en het persoonlijk welzijn van studenten. “Het was een groot succes. De Living Room viel in de smaak. Er zijn in die week wel 1500 studenten binnen geweest. Uit een survey bleek dat 98% (!) van de bezoekers vond dat de Living Room permanent moest blijven”, vertelt Robin.

Goed nieuws! De Living Room blijft ook. Eind dit jaar verhuist de huiskamer naar het nieuwe multifunctionele onderwijsgebouw. Robin: “We krijgen een mooie plek op de begane grond. Zodat het goed vindbaar en zichtbaar is voor studenten. Tot die tijd mogen we in deze tent op de Plaza blijven.”

Sigita student-host Living Room
Sigita, student host of the Living Room

Samenkomen met andere studenten

De oorlog in Oekraïne zorgt ook voor zorgen bij studenten. Daar wordt in de Living Room aan gedacht. “Iemand van de Eastern European Students Association (EESA) komt op bepaalde tijden naar de Living Room. Studenten die dat willen, kunnen over de oorlog praten met deze student. Je kan hier praten, maar dat hoeft niet. Je kan ook lekker zitten, uitrusten en je gedachten verzetten”, zegt Sigita, die een in het vierde jaar zit van haar Double Degree Econometrics & Economics.

Samen met twee andere student-assistenten en een studentencommissie runt Sigita de Living Room. “Studeren mag hier niet. Als we het zien spreken we die persoon erop aan. Er zijn genoeg andere plekken om te studeren.” Online events ga je niet snel zien vanuit de Living Room. “Studenten zijn daar echt helemaal klaar mee. Je wilt weer samen zijn met vrienden en andere studenten. Rustig terug naar normaal.”

Robin Eijlers, Student Wellbeing
Robin Eijlers, Project Lead Student Wellbeing

Student Wellbeing Monitor

Vorig jaar is in de eerste Student Wellbeing Monitor gekeken hoe het eigenlijk gaat met EUR-studenten. De uitkomsten waren zorgwekkend. “De helft van onze studenten is ernstig eenzaam. De Living Room is een manier om hier iets aan te doen. We bieden een plek waar studenten samen kunnen komen op een laagdrempelige manier. Je hoeft niet te reserveren en het is gratis. Alle studenten kunnen makkelijk naar binnen lopen. Het lost niet gelijk alles op, maar studenten geven aan dat het zeker een positief effect heeft”, zegt Robin.

Gelukkig zijn de horeca, bioscopen en sportclubs weer open. Studenten kunnen elkaar weer meer fysiek ontmoeten. Volgens Sigita moeten we daar wel voorzichtig mee zijn: “Van het ene op het andere moment is alles weer open. We waren gewend aan thuiszitten. Nu wordt er verwacht dat we juist van alles buiten de deur doen. Mensen vinden dat nog spannend na twee jaar thuiszitten. Dat kan ook stress opleveren en is iets om rekening mee te houden.”

Het doel van Sigita is om te zorgen dat alle EUR-studenten eind dit jaar weten dat de Living Room bestaat en dat ze welkom zijn. “Kom gezellig een kijkje nemen om een spelletje te doen, een potje te poolen of gewoon even te relaxen.”