De kracht van internationale klaslokalen: een weg naar betere carrièrevooruitzichten

Door: Zhiling Wang, Bas Karreman en Frank van Oort
Students in a hot air balloon drawing

Terwijl de discussie over het verminderen van het aantal internationale studenten aan Nederlandse universiteiten voortduurt, onderzoekt ons onderzoek of Nederlandse afgestudeerden in hun loopbaan profiteren van diverse klaslokalen. De bevindingen wijzen op een duidelijk voordeel: Nederlandse studenten die in een meer internationale omgeving studeren, beginnen hun carrière met een loonpremie, die in de loop van de tijd meestal toeneemt. Deze resultaten benadrukken de langetermijnwaarde van internationale ervaring in het hoger onderwijs en suggereren dat het beperken van internationale klaslokalen een negatieve invloed kan hebben op het concurrentievermogen van Nederlandse afgestudeerden op de arbeidsmarkt.

Een concurrentievoordeel  

Aan de hand van literatuuronderzoek gaat ons onderzoek na of contact met medestudenten met verschillende taalkundige en culturele achtergronden moedertaalsprekers een concurrentievoordeel oplevert. Twee belangrijke vaardigheden springen daarbij in het oog. De eerste vaardigheid is Engelse taalvaardigheid. Als lingua franca van het internationale bedrijfsleven is vloeiend Engels essentieel, zeker in een exportgerichte economie als Nederland. Studenten schrijven hun zelfvertrouwen bij het presenteren en onderhandelen in het Engels vaak toe aan de discussies en samenwerkingen, die ze met internationale medestudenten hebben gehad. De tweede vaardigheid is interculturele competentie. Het vermogen om effectief te communiceren tussen verschillende culturen verbetert de samenwerking en productiviteit op de werkplek. Afgestudeerden die tijdens hun studie in diverse teams hebben gewerkt, zijn beter in staat om met verschillende zakelijke stijlen om te gaan, waardoor ze zich beter kunnen aanpassen en effectiever zijn in een multinationale omgeving.  

Het meten van de impact op carrièrevooruitzichten  

Om te beoordelen of internationale ervaring tijdens de universitaire studie van invloed is op carrièrekansen, hebben we Nederlandse studenten geanalyseerd die tussen 2006 en 2014 een masterdiploma hebben behaald. In het onderzoek werden ze verdeeld in twee groepen: een groep met studenten uit zeer internationale klaslokalen en een groep met studenten uit minder diverse omgevingen. Door ervoor te zorgen dat de twee groepen vergelijkbaar waren wat betreft demografische gegevens, gezinsachtergrond en eerdere opleiding, hebben we de impact van internationale ervaring in de klas op carrièresucces geïsoleerd. 

De resultaten ondersteunen onze hypothese. Nederlandse afgestudeerden uit meer internationale klaslokalen verdienden gemiddeld 2,3% meer in hun eerste jaar na hun afstuderen, dan hun collega's uit minder diverse milieus. In de vijf jaar daarna groeide dit loonvoordeel met ongeveer 1% per jaar, wat de langetermijnvoordelen van een internationale onderwijsomgeving versterkt. 

Voordelen op lange termijn  

Ons onderzoek onderzocht drie mogelijke verklaringen voor dit loonvoordeel. De eerste was de eerste baan. Afgestudeerden van internationale klaslokalen vinden vaak een baan bij grotere, vaak meer multinationale bedrijven in exportgerichte sectoren, waar internationale vaardigheden zeer gewaardeerd worden. Ten tweede keken we naar de snelheid van carrièreontwikkeling. Hoewel beide groepen bij vergelijkbare bedrijven beginnen, kunnen degenen met internationale ervaring sneller carrière maken dankzij hun verbeterde vaardigheden. Ten slotte was een mogelijke verklaring de mobiliteit op de arbeidsmarkt. Afgestudeerden met interculturele competenties kunnen hun vaardigheden gebruiken om van bedrijf te veranderen en daarbij betere salarissen bedingen. 

Ons empirisch bewijs wijst vooral op het eerste mechanisme: studenten uit internationale klaslokalen hebben meer kans om direct na hun afstuderen een beter betaalde baan te vinden. De vaardigheden die ze in diverse universitaire omgevingen ontwikkelen, zoals Engelse taalvaardigheid en interculturele competenties, helpen hen een carrièrepad te kiezen met een sterker verdienpotentieel op de lange termijn. 

De waarde van internationale klaslokalen heroverwegen  

In de huidige beleidsdiscussies ligt de focus vaak op het beperken van het aantal internationale studenten om de kansen op de arbeidsmarkt voor Nederlandse afgestudeerden te beschermen. Onze bevindingen suggereren echter een ander perspectief: internationale medestudenten spelen een cruciale rol in het aanleren van vaardigheden aan Nederlandse studenten die deuren openen naar goedbetaalde carrières. 

Door wereldwijde klaslokalen te omarmen, stellen we Nederlandse afgestudeerden in staat om te concurreren op een steeds meer onderling verbonden arbeidsmarkt. Het verminderen van de internationale diversiteit in het hoger onderwijs zou paradoxaal genoeg juist de kansen kunnen beperken die beleidsmakers willen beschermen. 

Zhiling Wang smiling at the camera
Erasmus School of Economics

Zhiling Wang is universitair docent aan de afdeling Toegepaste Economie van Erasmus School of Economics. Haar onderzoeksinteresses liggen op het gebied van beleidsevaluatie, migratie en bedrijfsstrategie.  

Bas Karreman in a suit looking at the camera
Erasmus School of Economics

Bas Karreman is universitair hoofddocent bij de afdeling Toegepaste Economie van Erasmus School of Economics. Zijn onderzoeksinteresses liggen op het gebied van bedrijfsorganisatie en opkomende markten. 

Frank van Oort, Professor of regional and urban economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Frank van Oort is hoogleraar Stedelijke en Regionale Economie aan Erasmus School of Economics. Zijn onderzoeksinteresses liggen op het gebied van beleidsevaluatie en stedelijke economie. 

Meer informatie

Dit artikel maakt deel uit van Backbone Magazine 2025. Het magazine is gratis te vinden in E-bouw of Theil-bouw. Daarnaast is hier een digitaal exemplaar beschikbaar. Backbone is het corporate magazine van Erasmus School of Economics. Sinds 2014 verschijnt het één keer per jaar. Het magazine zet succesvolle en interessante alumni in de schijnwerpers, besteedt aandacht aan de laatste economische trends en onderzoeken en doet verslag van nieuws, evenementen en prestaties van studenten en alumni.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen