De opkoopverslaving van de ECB

Nederlands Dagblad
Ivo Arnold, Vice Dean and Professor of Economic Education at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Ivo Arnold, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, heeft een opiniestuk geschreven over het monetaire beleid van de Europese Centrale Bank.

In zijn opiniestuk, tevens gepubliceerd in het Nederlands Dagblad, bekritiseert Arnold de houding van de ECB ten opzichte van het opkopen van schuld. De ECB is namelijk bang dat de rentestanden tussen de eurolanden te veel zullen verschillen, waardoor het nadelig wordt voor Zuid-Europese landen om geld te lenen op de financiële markten. Arnold benadrukt dat inherent aan de muntunie is dat de rentestanden tussen landen verschillen, omdat niet ieder land even kredietwaardig is.

Legitiem en noodzakelijk?

Ook stelt Arnold vraagtekens bij de legitimiteit van het beleid van de ECB. Bij het opstellen van het verdrag van Maastricht gaven de nationale parlementen van de lidstaten expliciet aan geen behoefte te hebben aan het moeten dragen van de schuldenlasten van andere staten. Ook lijkt het ‘nieuwe’ instrument dat de ECB in het leven geroepen heeft om schulden op te blijven kopen, het transmissie protectie instrument, overbodig. Er zijn namelijk al bestaande, oudere instrumenten die precies hetzelfde kunnen bewerkstelligen.

U kunt het artikel van Ivo Arnold, 17 augustus 2022, hier lezen.